Ungt talent til Metro Branding

Rett fra skolebenken til Metro Branding

Ungt talent til Metro Branding

Elisabeth Henriksen gikk rett fra skolebenken til stilling som UX-designer hos Metro Branding i Oslo.

Forelesere er byttet ut med kunder og medelever med kollegaer, for 23-åringen fra Nærbø i Rogaland.

Etter å ha fullført sin bachelor i informasjonsteknologi fra Høyskolen Kristiania, opplevde hun at kompetansen hennes var ettertraktet i markedet.

– Jeg fikk inntrykk av det, ja. Særlig siden jeg har spesialisering innen interaktivt design. Det har åpnet dører. Mange bedrifter trenger UX-design (User Experience) og de fleste jeg studerte med gikk rett i jobb eller fikk jobbtilbud, forteller hun.

Elisabeth Henriksen på plass i Metro BrandingElisabeth Henriksen kom rett fra utdanningen på Høyskolen Kristiania til Metro Branding. Nå er hun med på å utvikle nettsider for store og kjente merkevarer, som UX-designer. 

For Elisabeth var det viktig med en variert hverdag.

– Jeg har alltid hatt lyst å jobbe i byrå. Metro Branding har en spennende profil og lar meg jobbe med forskjellige kunder og ulike arbeidsoppgaver. Det appellerte til meg.

Tips til studenter som ønsker jobb

Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert, bekrefter at unge, nyutdannede talenter er attraktive i markedet.

– Vi har fått henvendelser fra håpefulle, potensielle arbeidsgivere som skulle ønske de var tidligere ute med å sikre seg nye talenter, forteller hun, og presiserer at studentene som er mest attraktive, er de som er «på». Altså, de som bygger relasjoner, deltar på frokostmøter og er nysgjerrige. Husk bare å ta hensyn til egne verdier og hva du ønsker å bidra med. Alle passer ikke inn alle steder, og det er helt greit.

Høyskolelektor Christine Calvert ved høyskolen Kristiania- Studentene som er mest attraktive for potensielle arbeidsgivere er de som er «på» og flinke til å bygge relasjoner, sier høyskolelektor og tekstdoktor Christine Calvert, som var en av lærerne til Elisabeth Henriksen på Høyskolen Kristiania. 

«Lært å lære»

Calvert påpeker at nyansatte som kommer rett fra skolebenken alltid må få opplæringen de trenger. Men at de har «lært å lære» og er raske til å sette seg inn i nye oppgaver.

– Når du ansetter en nyutdannet student, får du ikke bare et frisk pust inn i bedriften, men en ung og ivrig kollega, som tar med seg ny kunnskap og nye verktøy, forteller Christine Calvert.

Elisabeth Henriksen synes overgangen fra studenttilværelse til arbeidsliv har gått fint.

– Mens jeg studerte, jobbet jeg deltid som UI/UX-designer hos Optio Incentives. I tillegg var jeg i praksis hos Idean i et halvt år. Jeg fikk føle litt på arbeidslivet, så overgangen ble ikke veldig brå.

Les også: Bygg kultur for kompetansepåfyll på jobb

Hard konkurranse om flinke folk

Metro Brandings daglige leder, Cathrine Stensland, er stolt av at Elisabeth valgte byrået.

– Det er veldig gledelig at unge talenter velger oss. Det er hard konkurranse om flinke folk. Metro Branding har som mål å være en attraktiv arbeidsgiver som tilrettelegger for at medarbeidere skal trives. Vi har et sterkt fagmiljø og mange spennende kunder som utfordrer oss daglig. I et sånt miljø vokser man både som menneske og profesjonell.

Elisabeth Henriksen er byråets sjette ansettelse i 2019. Ifølge Stensland er det en del av strategien.

– Metro Branding har en vekststrategi og store ambisjoner. Vi har hatt et fantastisk år så langt. Dette skyldes god tilvekst av nye kunder, spennende prosjekter hos eksisterende kunder og ikke minst flere nye, dyktige kollegaer, som virkelig leverer, sier hun.

Cathrine Stensland i Metro Branding satser på unge talenter.Satser på de unge: Byråleder Cathrine Stensland ønsker å satse på unge talenter, og er stolt over at Elisabeth valgte å begynne i Metro Branding rett etter utdannelsen.  

Se ledige stillinger i Metro Branding!

Relatert: