Sofaprat

Merkevarebygging: Å treffe kunden i hjertet

– Hva står du for, hva gjør deg unik? God merkevarebygging handler om å skinne i alle kontaktpunkter med kundene, sier Cathrine Stensland, administrerende direktør i Metro Branding.

Merkevarebygging er summen av alle de aktivitetene man gjør med et produkt, en bedrift eller en tjeneste – som til slutt gir et godt omdømme. Det handler mye om å bygge de rette assosiasjonene inn i merkevaren. Hva vil du at målgruppen din skal tenke og føle om deg? Hvordan gir du dem merverdi, slik at de velger deg framfor konkurrentene? Og hvordan kan du treffe dem i hjertet?

Kundene «eier» merkevaren

En merkevare kan enkelt og greit beskrives som «alle assosiasjoner» markedet har til ditt selskap og dine produkter og tjenester. Så egentlig er det kundene dine som «eier» merkevaren din.

– Merkevarebygging handler om å påvirke disse assosiasjonene, så godt det lar seg gjøre. Og det er ikke nok å avgrense merkevarestrategien til å handle om «bare» kommunikasjon og markedsføring. Du må jobbe med hele kundeopplevelsen, understreker Cathrine.

Merkevare og varemerke - hva er forskjellen?

Internt eierskap

Hvordan oppleves dine produkter og tjenester ute hos kundene? Og ikke minst: Hvordan er internkulturen?

– En merkevare kan rives ned i en fei hvis de ansatte ikke har eierskap til strategien. Eller hvis kundene opplever krøll på tråden et sted, da ønsker de kanskje ikke å kjøpe produktet eller tjenestene igjen. Uansett hvor du møter merkevaren, må opplevelsen være god og sømløs, den må ikke sprike i alle kanaler. Helst bør du levere over forventning, både før, under og etter kjøp.

Spisse budskapet

Når Cathrine og teamet hennes hjelper kundene med merkevarebygging, handler det mye om å prioritere hva slags budskap som er viktigst. Og da handler det om å velge bort. Du kan ikke si alt, du må spisse budskapet og bli kjent for noe som skiller deg ut.

– Sterke merkevarer har klart å knytte emosjonelle verdier til virksomheten sin. De betyr noe ekstra for folk. De får deg til å føle deg for eksempel smart, trygg, hipp, vellykket. Disse tilleggsverdiene gjør at de kan ta en høyere pris for produkter og tjenester i tilsvarende kategori

Se deg selv utenfra

I og med at det er kundene som «eier» merkevaren din, er det avgjørende å ha innsikt i hvordan markedet faktisk opplever deg.

– Dessverre er det mange som svikter her og mangler rutiner eller investeringsvilje i å måle merkevarestyrke, altså kjennskap og kunnskap. For å lykkes med merkevarebygging er du helt nødt til å se deg selv utenfra!

Se hele sofapraten med Cathrine her: