Sofaprat

– Sørg for en rød tråd i alt du gjør – med et helhetlig konsept!

– Du er helt avhengig av en god strategi i bunn for å lage en god markedsplan. Sørg for en tydelig rød tråd i alt du kommuniserer, da får du effekt, hevder Anette Holtan, strategisk rådgiver hos Metro Branding.

Mange virksomheter er nå i gang med å planlegge neste år. Her er Anettes tips til hva som er viktig å tenke på:

Planlegg nå – med et godt konsept

– Først og fremst trenger du en god strategi i bunnen, slik at du får konkretisert aktivitetene dine og det som sikrer gode resultater. En god plan og tydelige mål! Ha oversikt over strategisk viktige satsingsområder, salgsutvikling og markedsandeler. Dessuten er det viktig å involvere hele organisasjonen, sier Anette.

Hun ser ofte at en del bedrifter jobber «silobasert» – at for eksempel markedsavdelingen, salgsavdelingen og produktutviklingsavdelingen ikke samarbeider om hva som skal kommuniseres.

Det viktigste kommunikasjonskonseptet

– Dessuten opplever jeg ofte at bedriftene ikke har et ordentlig kommunikasjonskonsept. Mange har merkevarestrategien på plass, med verdiene sine og løftene til markedet. Men, så mangler de dette kommunikasjonskonseptet – som er en tydelig kommunikasjonsidé med en plan for hvordan du skal kommunisere med markedet i ulike medier og på ulike flater. Hvordan skal du se ut på nettsiden din og hva skal du si der? Hvordan skal du framstå på sosiale medier? For å oppnå resultater er du nødt til å bruke tid og penger på idé og konseptfase, understreker hun.

Vise muskler i en tøff tid

– Hele næringslivet er inne i en vanskelig periode med koronaepidemien. Hvordan skal vi vise muskler og få det til for neste år?

– Vi vet ikke om det vil bli bedre neste år enn det var i fjor. Mange har vært helt nødt til å kutte i budsjettene sine, men jeg tenker at det er viktig å ha to tanker i hodet: Hvor må du kutte, og hvor skal du fortsatt investere i markedsføring? Illustrerer Anette.­ Hun har eksempler fra flere kunder som har stått i stormen og investert i kommunikasjon og markedsføring, der de andre tok en pause – de har økt både omsetning og kjennskap.

– Når konkurrentene uteblir, er det en gylden mulighet til å vise muskler og styrke posisjonen sin. Hvis du fortsetter investeringen i god markedsføring, så sender du samtidig et signal til dine kunder om at du er en stabil og god virksomhet, også i vanskelig tider.

Ta sjanser

Anette oppfordrer også virksomhetene til å ta litt mer sjanser.

– Sett av litt av budsjettet til å teste ut nye ting og eksperimentere mer. Kanskje kan du nå målgruppene dine på en mer effektiv måte enn du har gjort tradisjonelt? Det handler om å våge litt mer, gjøre ting annerledes. Kanskje feiler du, men da sitter du uansett igjen med nyttig lærdom!

Se hele sofapraten med Anette:

Vi hjelper deg gjerne med konseptutvikling!
Anette Holtan
Leder Kundeopplevelse
anette@metrobranding.no