Retargeting – hva er det?

Ta det helt med ro, du er ikke blitt paranoid! Internett vet alt om deg, eller i hvert fall nesten. Internett vet hvilke sider du besøker, og mange smarte markedsførere vet å benytte seg av det. Det de gjør er å få mest mulig ut av reklamekronene sine, samtidig som de retter seg mot de personene som er mest attraktive – nemlig de som har besøkt nettsiden deres. 

Målrettet annonsering

Teknikken som benyttes her kalles retargeting eller remarketing (kjært barn, mange navn) – en målrettet annonseringsform som retter seg mot de som har besøkt ditt nettsted.

Enkelt forklart fungerer retargeting slik:

  • Brukeren besøker ditt nettsted.
  • Det blir lagret en cookie (eller informasjonskapsel, som vi gjerne sier på norsk) hos brukeren.
  • Brukeren fortsetter å besøke ulike nettsteder f.eks. vg.no eller Google.
  • Disse sidene viser din annonse, enten tekst- eller displayannonse. 

Flere former for retargeting

Du kan benytte retargeting på ulike måter. En mulighet er at du bare ønsker å treffe de som har besøkt nettstedet innen en viss tid, eller å kun vise annonsen til de som har lagt varer i handlekurven – men ikke fullført bestillingen. 

Retargeting i sosiale medier

Retargeting kan også benyttes i sosiale medier som i Facebook, ved at man for eksempel kun kommuniserer til egne kunder, tidligere kunder eller abonenter av nyhetsbrevet (hvis de har gitt sitt samtykke) – eller bare kommuniserer til de som ikke kjenner virksomheten din fra før. 

Les også: Ikke kast bort pengene dine på Facebook

Kostnadsefektiv markedføring

En av de store fordelene med retargeting er at du kan spare store kostnader, da du heller legger pengene for å få en kunde til å gjennomføre en påbegynt handel, eller handle en gang til, enn å forsøke å nå ut til nye potensielle kunder. De du når via retrgeting er allerede interessert i dine produkter/tjenester – og derfor ofte enklere å påvirke. 

Så er det selvsagt viktig å legge inn riktige begrensninger, så ikke kundene dine føler seg forfulgt! God markedsføring skal ikke være plagsomt, selv om den er lønnsom. 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan benytte retargeting i din mediemix? Ta kontakt med oss
Kjartan Høvik
Leder Kommunikasjon og synlighet
kjartan@metrobranding.no