Reputation Management – Merkevarebygging i Google

Det hjelper lite med tøffe reklamekampanjer som tegner et godt bilde av deg, hvis virkeligheten ser annerledes ut ved et kjapt søk i Google. Derfor bør du gjøre en innsats for å ta kontroll på hvordan merkevaren din fremstår i søkemotorene. Det kalles Reputation Management – eller online PR om du vil.
Google viser det som finnes – så skap noe bra!

Å få fjernet noe fra Google eller andre søkemotorer er ikke så lett – i alle fall ikke for bedrifter. Og bra er det. Vi ønsker jo å se ”sannheten” når vi foretar et søk. Søkemotorer som Google og Bing viser bare det som faktisk står skrevet om deg på nettet, og hvis det som står om deg er negativt, så vises nettopp det. Gjør derfor ditt for å nyansere bildet, slik at ikke en to år gammel sur bloggpost fra én misfornøyd kunde, er det eneste bildet som tegnes av deg ved et søk. Det kan koste bedriften din millioner av kroner i tapte inntekter, fra kunder som ikke tør samarbeide med deg.

Fjerne informasjon fra Google

Etter at Datatilsynet i Spania vant i en sak mot Google, slo EU-domstolen i 2014 fast «retten til å bli glemt» for borgere i EU-land, i tillegg til Island, Norge Sveits og Liechtenstein. I praksis betyr det at du som privatperson kan kreve å få avindeksert søketreff på navnet ditt, hvis informasjonen er utilstrekkelige, irrelevante, eller ikke lenger relevante for formålet de ble bearbeidet for. Dette gjøres ved å sende en skriftlig søknad til Google, som foretar en manuell vurdering. Et eventuelt avslag kan klages inn til det norske Datatilsynet. Det er likevel alltid en avveining mellom hensynet til den enkeltes personvern, og allmenhetens rett til viktig og relevant informasjon. Og for bedrifter er terskelen mye høyere for å få noe fjernet. Det er likevel muligheter, hvis søkeresultat beviselig medfører økonomisk tap for din bedrift. Norsk lovgivning kan nemlig medføre at Google holdes erstatningspliktig for dette – noe de selvsagt ønsker å unngå. Men det stilles klare juridiske krav til en slik sletteanmodning.

Fremstå bedre i søkemotorene – Online Reputation Management

Selv om du ikke enkelt kan fjerne uheldige oppslag i Google, er det tiltak du kan sette i verk for å gjøre de mindre synlige. Undersøkelser viser nemlig at så få som en prosent av oss går videre til side to når vi leter etter noe i en søkemotor. Det betyr altså at dårlig omtale på side to nesten ikke vil bli lagt merke til av noen. Klarer du å skyve de dårlige resultatene vekk fra side en i Google, vil det i praksis si at nesten ingen lenger ser dem. Det er bare plass til ti oppføringer på førstesiden – så jobben er ikke umulig.

Innholdsmarkedsføring og PR

Tilstedeværelse i sosiale medier, nyttig innhold i egne kanaler eller medieomtale kan være med på å gi potensielle kunder og samarbeidspartnere et bedre, og kanskje riktigere, bilde av deg eller virksomheten din – og samtidig kunne skyve gammel og ufin omtale lenger ned i søkeresultatet. Men ha en ting helt klart for deg; driver du ufin butikk vil du aldri klare å løpe fra ditt dårlige rykte. Er det gode grunner til den dårlige omtalen, vil det garantert dukke om mer dårlig omtale. Så ta grep, og driv skikkelig – på alle måter.

Her er våre tips til Reputation Management:

  • Først og fremst; Reputation Management er ikke magi. Så før du begynner å tenke på noen av punktene under, må du som tidligere nevnt sørge for å rydde opp i egne rekker, og faktisk fikse opp i det folk klager på. Å fjerne årsaken til negativ omtale er selvsagt avgjørende for å unngå at ny kritisk omtale fortsetter å dukke opp. Selger du et elendig produkt eller har dårlig kundeservice, som folk stadig skriver nedsettende om, behøver du egentlig ikke å lese videre.
  • Gjør en innsats for å bli synlig og fremstå bra i sosiale medier. Husk at sosiale medier, som for eksempel Facebook og YouTube, også indekseres når noen søker på merkenavnet ditt.
  • Opprett en blogg og produser godt og informativ innhold som gir et nyansert bilde av virksomheten din og spre innholdet i sosiale medier.Få gjennomført en søkeordsanalyse, så du avdekker hva potensielle kunder faktisk lurer på når de er ute etter de produktene eller tjenestene du tilbyr. Det hjelper deg å tilby relevant og godt innhold – og bør danne grunnlaget for innholdsplanen din.
  • Skriv pressemeldinger og kontakt mediene når du har noe å fortelle. Legg ikke-eksklusive pressemeldinger på nett og spre dem på Mynewsdesk og lignende PR-hubs. Velger en nettavis å skrive om deg vil det sannsynligvis rangere godt. Husk at pressemeldingene skal ha kundefokus, ikke bedriftsfokus. Kundene dine (og pressen) er interessert i hva de får ut av bedriften din, ikke hva bedriften mener om sin egen virksomhet.
  • Tilby innhold til bransjenettsteder, skriv kronikker og kommentarer.
  • Legg inn ”Share buttons” på nettstedet og bloggen. Da er det enkelt for andre å dele innholdet ditt i sosiale medier og gjøre det mer synlig.
  • Opprett en tekstannonse i Google Ads (søkeordsannonse i Google) og kjøp ditt eget merkenavn som søkeord. Da tar annonsen din plass i Google og negative organiske oppføringer havner lenger ned på siden. Det er som regel rimelig å kjøpe eget merkenavn fordi det er få eller ingen andre som byr på det – og du vil bli overrasket over hvor mye trafikk det vil gi deg.
  • Er søkeresultatene av en slik karakter at du kan ha krav til å få de slettet, bør selvsagt det følges opp med sletteanmodning til Google.

Les også: Hva er egentlig merkevarebygging?

Bedre føre var

Selv om du ikke opplever negative oppslag i Google i dag er det lurt å sørge for at det finnes nok ”mat” på nett som kan konkurrere med eventuelle uheldige saker som skulle dukke opp. Har du lite innhold på web, vil garantert en vrang nyhetsartikkel eller et surt blogginnlegg fra én enkelt misfornøyd kunde rangere godt – nettopp fordi det ikke finnes noe annet som Google kan vise om deg.

Eksisterer det lite informasjon om deg generelt sett, kan det også være at potensielle kunder eller samarbeidspartnere ikke får den tryggheten de trenger for å velge nettopp deg. Positiv omtale, gode referanser og mange kontaktpunkter fremmer selvsagt inntrykket av at du er seriøs og attraktiv.

Trenger du hjelp til reputation management?

Metro Branding er eksperter på helhetlig merkevarebygging, også i Google – og hjelper allerede noen av Norges sterkeste merkevarer.

Vi tilbyr digital helsesjekk av din bedrift – der resultat og forslag til tiltak presenteres i en heldags workshop.

Vi tilbyr også kurs i SEO og innholdsmarkedsføring der du kan lære mer om synlighet i Google.

Spør oss om merkevarebygging i Google!
Kim Nygaard
Senior digital rådgiver
kim@metrobranding.no
+47 920 68 102