Øk den digitale kundeopplevelsen

Nå skal markedsbudsjettene spikres. Det er mange som forbereder seg på et år med ny frisk, og forhåpentligvis lysere tider, etter annerledesåret. Kartlegg dine muligheter til å forbedre den digitale kundereisen og øk brukeropplevelsen (UX).

LES OGSÅ: UX er den nye brandingen

Hvor skal du starte?

Møt konkurransekreftene med bruk av teknologi. Kan noe gjøres raskere, eller kan kundene enkelt beregne eget behov før kjøp, og bli mer inspirert? En god brukeropplevelse er ofte følelsen av å spare tid. Og dersom du kan sørge for at kundene kjenner på “godt anvendt tid” i en travel hverdag, så scorer du poeng hos de fleste forbrukere og B2B-kunder.

Hva kan du gjøre for å øke den digitale brukeropplevelsen?

Her er åtte sjekkpunkter:

  • Ha et tydelig kundefokus
    Fokus på kundene er en viktig driver for digital utvikling. Kjenn til kundenes brukeratferd. Finn ut hva kundene dine legger i en god kundeopplevelse. Er det funksjoner som kan forenkles, eller manuelle tjenester som kan digitaliseres? God, digital kundeopplevelse er avgjørende for å lykkes i dagens marked.
  • Finn ditt potensiale til å øke den digitale kundeopplevelsen
    Er det rom for å øke opplevelsen? Veldig ofte er svaret ja. Digital utvikling kan være middelet for å nå målet. Sett et tydelig mål for ønsket effekt. Kartlegg det faktiske behovet før du finner teknologien. Det lønner seg ikke å lage en app for appens skyld.
  • Gjør kundereisen friksjonsfri
    En god kundeopplevelse er summen av alle ledd i en kundereise; tilgjengelig informasjon og inspirasjon, raske svar på spørsmål, enkel bestilling og levering, smart selvbetjening og god kundeservice. Finn ut hvordan kundene foretrekker kundereisen.
  • Se truslene og mulighetene
    Har dagens marked endret forutsetningene? Har krisesituasjonen gitt nye markedsmuligheter? Forstå utfordringene – og sett opp farta – før konkurrentene dine! Finn ut hvilke utfordringer som kan løses med teknologi og digitalisering. Les også: 20 digitale effekter av koronakrisen.
  • Kjenn mulighetene i sosiale medier – og vær der kundene vil møte deg
    Forbrukere forventer noe igjen for å følge en merkevare i sosiale medier. Ofte er det et gap mellom kundenes forventninger, og hva merkevarene gir. Forstå kundenes forventninger, ha en god plan for innhold i sosiale medier, og vit hva du vil oppnå. Vær tilstede der kundene forventer å finne deg.
  • Finn ut hva data kan gjøre for å øke den digitale kundeopplevelsen
    Data er gull. Data kan hjelpe oss, avdekke og løse et problem – eller øke kunnskapen om kundene dine. Finn ut hva data kan gjøre for å forbedre tjenestene for dine kunder. Data gir merverdi i en kjøpsprosess, og kan for eksempel brukes til bedre selvbetjening.
  • Ha kontroll på alle kundedata – kjenn kundene dine
    Kundedata, eller CRM-basen, kan være selve skattekista for å nå fram til kundene med relevant kommunikasjon, på rett sted til rett tid. Skaff oversikt over kundene dine; hva er de interessert i, hvor sterk er kjøpekraften, hvor bor de og når flyttet de sist – alt dette kan du kartlegge. Øk verdien av dine kundedata, bygg relasjoner og utnytt direktemarkedsføring enda smartere.
  • Ha en plan for digitalt innhold
    Har dere en årsplan? Legg en god plan for innhold og aktiviteter i alle kanaler, som beskriver hvilke målgrupper dere ønsker å nå, formålet med innholdet og ønsket effekt. Bruk et årshjul til å plotte inn alle aktuelle aktiviteter og relevante temaer gjennom hele året, som lanseringer, sesongvariasjoner, hendelser og tydelige satsingsområder.

Herfra starter jobben med å stake ut en tydelig strategi for digital utvikling, med en gjennomførbar tiltaksplan for å øke kundeopplevelsen, og riktig kommunikasjon i alle kanaler.

Få forståelsen av dagens teknologiutvikling, og vit hvordan den kan skaffe deg konkurransefortrinn.
Vi kan hjelpe din bedrift med å finne potensialet til å øke den digitale brukeropplevelsen.

Ønsker dere en workshop for å kartlegge mulighetene?
Espen Linna
Leder Teknologi og brukeropplevelse
espen@metrobranding.no
+47 932 21 688