Fagprat

UX er den nye brandingen

God UX gir fornøyde kunder og skaper vekst. Men hva handler det egentlig om og hvordan går du frem?

Først av alt: hva er UX?

UX står for user experience, eller brukeropplevelse på norsk. Rett og slett følelsen du sitter igjen med etter å ha brukt et produkt eller en tjeneste. UX er en ettertraktet fagdisiplin og blir bare viktigere. Alt må foregå sømløst og problemfritt hvis noen skal være interessert i å ta i bruk tjenestene dine. For det handler om mer enn pris. Gode brukeropplevelser er blitt avgjørende for å bygge en sterk merkevare i dag.

Gode brukeropplevelser vinner

Mange etablerte virksomheter opplever at forretningsmodellen blir satt på prøve, fordi god UX er en av de viktigste faktorene en ny aktør kan utnytte for å vippe de tradisjonelle av pinnen. De flinkeste strekker seg derfor langt for å bli sin egen utfordrer for å unngå å bli «disrupted», eller på godt norsk: «bli feid av banen» av andre.

De som lykkes er de som klarer å omsette kundeinnsikt, forretningsmål og teknologi til nye produkter og tjenester – som gjør hverdagen enklere for oss. Kundesentriske designprosesser er imidlertid ikke en ny metodikk som har vokst frem i omveltningene næringslivet nå opplever.

UX og UX-design

I 1955 skrev den amerikanske produktdesigneren Henry Dreyfuss boken «Designing for people», hvor han dokumenterte viktigheten av å sette brukerbehov i sentrum for designutviklingen. Hvis du ikke har hørt om Dreyfuss før, har du sikkert hørt om noen av designene hans;  som Hoover – den legendariske støvsugeren, den ikoniske John Deere-traktoren og designet av den første Bell-telefonen. Boken hans er like aktuell i dag, og designmetodikk som Google Design Sprint og Design Thinking er tuftet på de samme prinsippene.

God UX starter med empati

Å sette seg grundig inn i hva folk faktisk trenger er selve kjernen i en brukersentrert designprosess. Gjennom empati fokuserer man på å forstå mennesker, hva de gjør, hva de trøbler med og hvorfor de gjør det de gjør. Man forholder seg ikke til generiske målgrupper men fokuserer på individet. Løsningen man kommer opp med kan være en helt ny forretningsmodell eller disruptiv tjeneste som møter disse kundebehovene. Det er slik innovasjon oppstår.

Gjennom empati og innsikt kan du identifisere reelle problemstillinger, og du finner nye og bedre måter å løse dem på.

Se det gjennom kundens øye

For å lykkes må du kunne se din egen merkevare og digitale kundeflater gjennom kundens øyne. Hvordan er førsteinntrykket? Hva er de ute etter? Hvordan ser deres kundereise ut? Hvordan kan vi tilby noe meningsfullt, nyttig og spennende – på deres premisser?

Metro Branding skaper sterke merkevarer. Det er umulig uten gode brukeropplevelser. Derfor har vi bygget opp et eget fagmiljø innenfor UX og digital tjenesteutvikling.

Vi vet nemlig at UX er en svært viktig del av den totale merkevareopplevelsen.

Vil du vite mer om UX og gode brukeropplevelser? Kontakt Espen
Espen Linna
Fagansvarlig digitale brukeropplevelser
espen@metrobranding.no