Meninger

Disruptive brands

Ikke hvil på de gode resultatene. Sørg for å henge med.

Står din merkevare i fare for å bli feid av banen?

Et “disruptive brand” oppstår hver gang noen eksperimenterer med en ny idé – og konseptet vinner målgruppens oppmerksomhet og respekt. I stedet for å passe inn i eksisterende markeder endres spillereglene og tvinger resten av bransjen til å våkne opp.

Typiske eksempler er Airbnb og Uber. For ikke å glemme norske Cutters – frisørkonseptet som tilbyr raskere og mer effektiv hårklipp – der du ser estimert ventetid live på nettsiden. Bejublet av kundene. Uglesett av bransjen.

Du aner ikke når du blir angrepet

Ikke hvil på de gode resultatene og høye kjennskapstallene fra i fjor! Nå må konkurranseinstinktet ditt våkne! Før du vet ordet av det har kundene dine en ny favoritt. Ingen vil høre på fjorårets hit.

Vi tar i mot nye aktører med åpne armer så lenge de gir oss enkle-, sømløse- og enestående brukeropplevelser. Merkevarer med høy tillit og nytteverdi – som i tillegg beveger oss emosjonelt – blir selvfølgelig foretrukket.

UX er den nye brandingen

Hva vil verden savne hvis du forsvinner?

Har du høy kjennskap, men scorer lavt på kunnskap, fremstår du utydelig og har en vag posisjon. Kundene dine kan gå til hvem som helst og få akkurat den samme opplevelsen. Hvis du kun konkurrerer på pris er du i et skummelt farvann. Du må tydelig definere hva som skal være din opplevde merverdi – og levere på det. Det er det som skiller en merkevare fra et varemerke.

Husk dessuten at bedrifter med et tydelig formål og samfunnsoppdrag ofte tiltrekker seg de flinkeste medarbeiderne. Hva er merkevaren din uten menneskene som jobber der?

Hvordan står det egentlig til med merkevaren din?

  • Vet du hvordan markedet faktisk oppfatter deg?
  • Hva er det første målgruppen din tenker på og assosierer når de ser logoen din?
  • Vet du hva som driver preferanse – og motiverer til å kjøpe noe i din kategori?

Ta grep om fremtiden før andre gjør det!

Merkevarebygging er langsiktig arbeid. For å bygge kunnskap om hva du står for må du være proaktiv med din strategiske historiefortelling. Du må utvikle relevant innhold, sikre digital synlighet og være kontinuerlig til stede – med gjennomført stil og tone.

Vil du vite mer om hva vi kan gjøre for merkevaren din? Snakk med Espen
Espen Linna
Fagansvarlig digitale brukeropplevelser
espen@metrobranding.no