Kreativitet
Metro løfter frem Grøntløftet
16.08.24
Grøntløftet er en ny storsatsing fra den norske matbransjen. Metro Branding har fulgt prosjektet helt fra start til lansering av første kampanje.
I Helsedirektoratets nye kostholdsråd påpekes det at nordmenn spiser for lite frukt og grønt. Nå kommer en samlet norsk matbransje med det som blir et viktig skritt i riktig retning.
Grøntløftet er nemlig et initiativ som nettopp har til hensikt å få flere til å spise mer frukt, bær og grønnsaker. Bak satsingen står en samlet bransje, fra bondens organisasjoner, via industri og foredling til handel og storkjøkken. Alle aktørene har skriftlig forpliktet seg til å gjøre en målrettet satsing for å få folk flest til å spise mer frukt og grønt, fortrinnsvis norsk når det er sesong for det.
Dette er et prosjekt vi i Metro har jobbet med i over et år, på oppdrag av Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt. Vi har bistått med å utforme strategien og forankre Grøntløftet i bransjen, fra bonde til butikk.
Og ikke minst: Vi har utformet et distinkt kommunikasjonsunivers, både skriftlig og visuelt, som nå skal bli et kjennetegn for bransjens fellessatsing. Det er et lystbetont konsept, fritt for pekefinger-moral, som vi håper vil inspirere flere til å tenke grønt på tallerkenen.
I de nye kostholdsrådene øker Helsedirektoratet det anbefalte inntaket av frukt og grønt. Mens det tidligere var «fem om dagen» som var tommelfingerregelen, er det nå 5-8 enheter som er gjeldende anbefaling.
Det er et ambisiøst mål. Spesielt når vi har innsikt som tilsier at trenden har pekt feil vei i noen år. Grøntløftet blir sånn sett en viktig satsing. Ikke bare for bransje og norsk landbruk, men for den norske folkehelsen.
Et stort og tverrfaglig team i Metro Branding har deltatt i arbeidet. Den første kampanjen er allerede lansert.