Strategi

Hvordan bygge konkurransefortrinn når selskapet møter motvind?

Hvordan kan du styrke merkevaren din når hele samfunnet er i nedgangstider? Her får du verdifulle tips fra meg, en strategisk rådgiver og leder som selv har vært igjennom flere opp- og nedturer.

Når mørke skyer truer horisonten og markedet bremser opp, er det en naturlig reaksjon blant bedriftsledere og eiere å vurdere kostnadskutt og holde igjen på planlagte investeringer. Dessverre er det ofte markedsføringsbudsjettet og nye, langsiktige investeringer som blir strøket først.

Så hvordan kan man overbevise toppledelsen eller styret om at dette ikke nødvendigvis er den beste tilnærmingen?

Gjennom mange år har jeg fungert som strategisk rådgiver for ulike kunder og bransjer. Jeg har også ledet vår egen kunnskapsbedrift gjennom tøffe perioder, som koronapandemien og vanskelige økonomiske perioder, slik som finanskrisen og nå, inflasjon og økte kostnader.

Selv om det kan være fristende å falle tilbake på kortsiktige løsninger, er det sjelden den beste veien å følge. «Det enkle er ofte det beste» er ikke alltid en sannhet. Å redusere investeringer på feil områder kan koste dyrt. Og det krever lang tid å bygge opp igjen immaterielle verdier.

Dersom dine konkurrenter velger å stramme inn under nedgangstider, gir de deg en gyllen mulighet til å skille deg ut og ta en sterkere posisjon. Folk har en tendens til å foretrekke produkter og tjenester fra merkevarer som resonnerer med dem, som forstår deres behov og som tilfører merverdi.

Lenger ned følger 5 konkrete tips som kan hjelpe deg i konkurransen.

21. september holdes seminaret "Merkevarebygging i motvind". Meld deg på og få enda flere råd for å stå støtt i nedgangstider.

Tips 1: Vær tilgjengelig og bli husket!

Når merkevarer kutter i medieinvesteringer, synker kjennskapen til brandet. Begrepet «Ut av syne, ut av sinn» kommer til sin rett. Det er også en klar sammenheng mellom hvor synlig du er i media (share of voice) og markedsandel.

Pass på at du ikke legger alle pengene i kortsiktige taktiske kampanjer. Sørg for en balanse, slik at ikke merkevaren din svekkes. Du må ha både salgsutløsende og merkevarebyggende aktiviteter. Hvordan du fordeler budsjettet ditt, for eksempel 50/50 eller 40/60, må naturligvis tilpasses målene og strategien til bedriften din.

Tenk nøye gjennom hvor og når du er synlig. Ved å opprettholde investeringer i merkevarebygging, legger du grunnlaget for en solid merkevare som kan gi positive resultater som økt markedsverdi og kundelojalitet på lang sikt.

Tips 2: Vær synlig digitalt

Gjør din merkevare mer synlig på digitale plattformer. Bruk nedgangstiden til å optimalisere synligheten din innenfor din bransje. Når du forstår målgruppens behov, kan du lage relevant, engasjerende og nyttig innhold som får høy rangering.

Sørg også for at nettsiden din er optimalisert for søkemotorer, har høy teknisk kvalitet, og gir en sømløs brukeropplevelse på tvers av alle kontaktpunkter. Ved å oppnå god rangering i søkeresultatene, kan du vinne den digitale konkurransen og bli funnet når kundene trenger deg.

Tips 3: Våg å skille deg ut

I en tøff konkurranse om oppmerksomhet, er det essensielt å skille seg ut. Utvikle et unikt merkevarekonsept som støtter din ønskede posisjon, og som er konsistent på tvers av alle kanalene der dine kunder møter deg. Dette er tiden for å være så attraktiv som mulig, og din merkevare bør fremstå som helhetlig og gjennomtenkt. Det vil signalisere kvalitet og troverdighet.

Kanskje det er på tide å utforske nye ideer, våge å implementere endringer og stramme opp konseptet ditt? Kreativitet spiller en sentral rolle her – ikke kun kreativitet for kreativitetens skyld, men strategisk kreativitet som effektivt tar deg i riktig retning og fanger oppmerksomheten du fortjener.

Tips 4: Dokumenter resultatene

Investeringer kan oppfattes som kostnader dersom effektene ikke dokumenteres og synliggjøres. Sett klare mål – både forretningsmål, atferdsmål, kommunikasjonsmål og mediamål. Definer tydelige nøkkelindikatorer. Dette vil gjøre det enklere for deg å følge med på progresjonen og rapportere resultatene.

Gjennomfør jevnlige målinger av omdømme, merkestyrke og assosiasjoner som knyttes til merkevaren for å se hvordan markedsinvesteringene påvirker disse faktorene. Ved å overvåke utviklingen av merkevaren, markedsandeler, salg- og lønnsomhet, kan du justere strategien underveis, optimalisere budsjettfordelingen og være proaktiv. Kanskje du til og med kan argumentere for hvorfor økte investeringer kan være fordelaktige for både kortsiktige og langsiktige gevinster. Dersom du ikke allerede har innsikten på plass, bør du starte nå for å få nullpunktmålinger du kan bygge videre på.

Tips 5: Forsterk merkevareidentiteten

Mennesker har en tendens til å holde seg til kjente og pålitelige merker når økonomien strammer til. De gir dem en følelse av trygghet. Samtidig må en merkevare være i stand til å fornye seg for å forbli attraktiv. Gå grundig gjennom hvordan du presenterer deg selv. Still disse spørsmålene:

  • Har du en sterk og positiv merkevareprofil?
  • Har du unike merkemarkører som skiller deg ut?
  • Bidrar de til å gi deg en særegen identitet?
  • Er profilen like sterk på digitale flater som den er i andre kanaler?

Dersom svaret på noen av disse er «nei», er tiden inne for å oppdatere merkevareidentiteten din. Ved å kunne presentere deg selv på helhetlig vis, med en sterk identitet og et kreativt konsept basert på posisjonen du vil ta i markedet, vil du øke sjansene for å beholde eksisterende, lojale kunder samtidig som du tiltrekker deg nye.

 

Jeg håper at disse fem tipsene var nyttige for deg. Vil du høre mer om dette temaet og se cases og eksempler på merkevarer som jobber med nettopp disse tingene, meld deg på Metro Branding sitt merkevareseminar, hvor jeg vil gå mer i dybden.

Skal vi ta en prat om hvordan du skal finne ditt konkurransefortrinn? Ta kontakt med meg.
Cathrine Stensland
Administrerende direktør
cathrine@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!