Fagprat

Hvordan gjøre en søkeordsanalyse – 7 steg til en komplett analyse

Vi har oppsummert veien til en god søkeordsanalyse i 7 steg.

For å vite hvilke begreper du skal bruke på nettsiden din, hvordan du skal strukturere innholdet og ikke minst hva slags innhold du bør prioritere å lage, trenger du en søkeordsanalyse. Men, så da?

En søkeordsanalyse er først og fremst en liste med ord og tilhørende søkevolumer. Men det er ikke nok for å kunne legge en god arbeidsplan. Du trenger innsikt i hvor store ressurser som kreves for å nå til topps på de ulike frasene, hvilke ord du er synlig på i dag og hvor høyt opp du rangerer. 

I tillegg er det en fordel om du vet hvordan konkurrentene dine ligger an, hvor de er sterke og hvor de eventuelt har et svakt punkt som du kan utnytte.

Dataene du skal lete etter er følgende:

  • Søkefraser: Hvilke ord, uttrykk og fraser som er relevante for din virksomhet
  • Søkevolum: Hvor mange søk det er på de utvalgte ordene
  • Vanskelighetsgrad: Hvor mye som kreves for å nå til topps på de aktuelle frasene
  • Din posisjon: Hvilken plassering i søkeresultatet nettsiden din har i dag på de aktuelle frasene og hvilken URL som vises
  • Konkurrenter: Hvilken plassering konkurrentene dine har på de aktuelle frasene i dag
  • #1 i Google: Hvem som ligger på 1. plass i søkeresultatet på de aktuelle frasene i dag

 Steg 1: Finn ut hva folk Googler

Aller først må du gjøre en grundig kartlegging av alle ord og uttrykk som kan være aktuelt å bruke for din virksomhet. Gode steder å lete etter inspirasjon er på dine egne og på konkurrentenes nettsider og ved å snakke med faktiske kunder om hvordan de går frem for å løse sine utfordringer, hva de lurer på, hvilke typer produkter og tjenester de har behov for osv. 

Husk å tenke på hvilke ord og fraser folk potensielt bruker både når de er ute etter et spesifikt produkt eller spesifikk informasjon, og når de er i research-fasen og ikke vet nøyaktig hva de er på jakt etter. 

Når du har en komplett liste over mulige formuleringer folk bruker, er det på tide å sjekke hva folk faktisk søker etter. Det avdekker du ved å finne søkevolumene. 

Ikke minst: Ta utgangspunkt i bedriftens strategi – hvilken posisjon ønsker dere å ta?

Sørg for å finne den gode balansen mellom strategi og SEO. Ikke se deg blind på søkevolum som ikke er viktig for bedriften. Hva dere skal være synlige på, må stå i stil med posisjonen virksomheten skal ha. Sørg for at du kjenner din målgruppe, og ha nok innsikt om markedet.

Steg 2: Sjekk søkevolumet

Det finnes en rekke ulike verktøy som gir deg søkevolumer. En gratis måte å finne dette på er ved å bruke søkeordsplanleggeren til Google Ads. Da får du samtidig opp en rekke relaterte søkefraser som kan være aktuelle for deg, så dette er også en kilde til flere aktuelle søkefraser.  

Når du har funnet søkevolumene på frasene du har notert deg, er det lurt å sile litt, slik at du står igjen med de frasene med mest volum og de som er veldig spesifikke med tanke på din portefølje. 

Du trenger ikke inkludere både entalls- og flertallsformer av de samme ordene, eller alle mulige frasevariasjoner hvor det bare er noen få fyllord som skiller dem. Søkemotorene forstår synonymer og bøyninger, så her velger du bare én av variantene. 

Steg 3: Finn vanskelighetsgraden 

Hvor vanskelig det er å bli synlig i søkeresultatet på en aktuell frase er avhengig av konkurransen. Dette er sammensatt av hvor høy autoritet de konkurrerende nettsidene har og hvor godt deres landingssider svarer på «spørsmålet» som stilles. 

Det finnes mange gratis verktøy for å finne vanskelighetsgrad, f.eks. dette til ahrefs.com: Sjekk søkeordets vanskelighetsgrad på ahrefs.com her.

Steg 4: Din nettsides rangering i søkeresultatet 

Når du har fått svar på hva folk søker mest etter og hvor vanskelig det er å bli synlig når disse søkene gjøres, er det på tide å undersøke din egen prestasjon i søkeresultatet. Er du til stede? Og på hvilken plass? 

Det er flere måter å gjøre dette på, og det finnes mange gratis verktøy der ute. For eksempel SERProbot. Der kan du sjekke opp til 10 søkeord av gangen opp mot ditt domene. Da får du svar på hvilken posisjon nettsidene dine har i dag. Sjekk posisjonene dine her. 

Har du en posisjon som er lavere enn 10, ligger du på første side. Har du en posisjon som er høyere enn 100, regnes du som usynlig. 

Steg 5: Få oversikt over konkurrentene dine

For å vite hvor konkurrentene dine står sterkt og ikke, bør du gjøre samme øvelse som over, men med dine konkurrenters domener. Da får du svar på hvor du kan få et forsprang, og temaene hvor du må levere ekstra godt for å bli lagt merke til og valgt. 

Steg 6: Identifiser den beste i klassen

For å komme helt til topps i søkeresultatet, må du bli nr. 1. Det betyr at du må slå den aller beste. For å få det til er det lurt å ha oversikt over hvilke nettsider som ligger på førsteplass på de aktuelle søkefrasene nå. 

Dette finner du enten ved å gjøre inkognito-søk på frasene du vil kartlegge, eller å ta i bruk et gratisverktøy, for eksempel dette fra whatsmyserp.com: Finn de beste nettsidene på dine nøkkelord her. 

Steg 7: Systematiser dataene

Når du har alle datapunktene du trenger, er det viktig å systematisere dem slik at du enkelt kan prioritere hvilke fraser du skal optimalisere for. Et godt, gammeldags regneark – f.eks. Excel eller Google Sheet – gjør jobben her. Sett opp alle de ulike dataene du har funnet i hver sine kolonner og sorter på søkevolum og vanskelighetsgrad. 

Gratulerer! Nå er søkeordsanalysen i boks og du vet en hel del om hvordan nettsiden din presterer. Eller hva?

Vil du ha hjelp?

Hvis du syns dette hørtes litt vel tidkrevende ut, kan du overlate denne jobben til proffene. Vi som jobber i byrå har både rutine på dette og sitter på litt mer avanserte verktøy som effektiviserer arbeidet. Det kan derfor være vel så fornuftig å sette bort jobben og få en komplett søkeordsanalyse levert – fiks ferdig! 

Høres dette ut som en god løsning for deg? Ta kontakt, så fikser vi det!

Til deg som kom deg gjennom hele prosessen

Wow! Du har klart det! Du har gjort en søkeordsanalyse! Men hva nå? Lurer du på hvordan du skal gå frem for å velge de beste frasene? Eller hvordan du skal gå videre for å komme i gang med selve optimaliseringsarbeidet? Sjekk ut SEO-guiden.

Her finner du guiden til god SEO

Ta kontakt med meg, så tar vi en prat!
Henriette Gedde-Linna
Fagansvarlig Inbound & Performance
henriette.linna@metrobranding.no

test

Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!