Kreativitet

Hvorfor bruke maskoter i merkevarebygging?

Vi har utviklet Bertel - maskotten til Bertel O. Steen - men hvorfor?

– Bertel gir deg gode råd og svar på alt som har med bil å gjøre, og nå skal det norske folk bli kjent med ham gjennom en større kampanje i høst, sier byråleder i Metro Branding, Cathrine Stensland.

Bertel dukker opp på online-TV, i sosiale medier, annonser, TV-sponsorater og i egne kanaler.

Metro Branding bistår Norges ledende bilselskap med merkevarebygging og står blant annet bak den nye visuelle identiteten. Nå blir Bertel introdusert som mobilitetsveilederen som gir deg masse gode råd om bil og alt som hører til.

Cathrine
Metro Branding, med byråleder Cathrine Stensland i spissen, står bak det nye kommunikasjons-konseptet til Bertel. O. Steen og beslutningen om å bruke karakteren Bertel som maskott for å bygge merkevare.

– Vi fikk i oppgave å bygge et kommunikasjonskonsept for Bertel O. Steen som var helhetlig, sterkt og varig, forklarer Cathrine. Målet var å koble merkevaren Bertel O. Steen til troverdighet, kunnskap og kvalitet på mobilitetsrådgivning. Vår løsning var å introdusere Bertel, en 3D animert veileder som hjelper deg med riktig valg av bil, basert på dine behov. Han forklarer og presenterer temaer, produkter og tjenester på en pedagogisk og vennlig måte.

Samarbeid med Qvisten Animation

Metro Branding har samarbeidet med Qvisten Animation for å utvikle en trygg og troverdig 3D karakter for Bertel O. Steen. Vi hadde workshops hvor vi definerte egenskapene og personligheten vi ønsket at karakteren skulle få, rollen han skulle fylle og oppgavene han skulle utføre. Deretter satte Qvisten seg ved tegnebrettet og karakteren begynte å ta form. Qvisten ga liv til Bertel gjennom ulike karakteranimasjoner, mens Metro Branding har utarbeidet tilleggselementer i 3D for å komplimentere karakteren.

– Vi har bygget en unik personlighet for merkevaren Bertel O. Steen. Karakteren er utviklet i tråd med ønsket posisjon og assosiasjoner. Vi er strålende fornøyde med resultatet så langt, tilbakemeldingene har vært gode, sier David Vik Sneeggen, markedssjef i Bertel O. Steen. Vi har gjort en nullpunktsmåling i markedet av karakteren og materiellet, og dette scorer over benchmark.

David Sneeggen i Bertel O. Steen
Markedssjef i Bertel O. Steen, David Sneeggen, er godt fornøyd med mottakelsen Bertel har fått.

Det er en rekke fordeler med å utvikle en merkekarakter, eller maskot:

  • Karakterer bidrar til å bygge en sterkere merkeidentitet
  • Vi kommuniserer raskere og mer effektivt gjennom en karakter
  • Merkegjenkjenning blir høyere, kundene vil raskere gjenkjenne produktene eller tjenestene til Bertel O. Steen, selv uten logoeksponering
  • Vi bygger en relasjon med målgruppen og øke tilliten til merkevaren, avstanden reduseres gjennom mer «human» tilnærming
  • Reklamekampanjene blir mer lekne og får et element av underholdning, reklameerindringen blir høyere
  • Karakterer har større sannsynlighet for å bli spredd viralt i sosiale medier
  • Kanskje du til og med får noen fans som digger karakteren 😊

Lyden av Bertel O. Steen

Ser du på de levende bildene av Bertel, så vil du også høre lyden av Bertel O. Steen. Den er egenkomponert for selskapet slik at også lyd vil være en viktig del av de gjenkjennbare merkeelementene. Lyden er produsert av Verdens Sterkeste Mann, i samarbeid med Metro Branding og Bertel O. Steen.

Konseptet og kampanjeuniverset er utviklet av kreativt team i Metro Branding:
• Kreativ leder: Richard Wold
• Motion designer: Kristine Cudrio
• 3D artist: Annike Hodge
• Prosjektleder: Line Friberg
• Strategisk rådgiver: Cathrine Stensland

 

- Vi har bygget en unik personlighet for merkevaren Bertel O. Steen
David Sneeggen
Markedssjef, Bertel O. Steen
Vil du vite mer om bruk av merkekarakterer? Spør Cathrine!
Cathrine Stensland
Administrerende direktør
cathrine@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!