Tok rekruttering til nye høyder

Da koronaen traff Norge, krasjet hele flybransjen. Når nesten ingen fløy lenger, stod de flinke folkene som driftet flyene plutselig uten en jobb.

Kunde
Bertel O. Steen

Samtidig opplevde Bertel O. Steen et stort behov etter bilmekanikere til sine verksteder. Vi tenkte at her burde vi vel klare å få til en overgang. For å skru på et fly er vel ikke så annerledes enn å skru på en bil?

 

Vi søker flymekanikere

Joda, det var mulig! Bare et lite kurs er alt som skal til for å gjøre en flymekaniker til en fullverdig bilmekaniker. I tett samarbeid med kommunikasjonsavdelingen og HR hos Bertel O. Steen, satte vi i gang med å utvikle en kampanje som skulle trekke til seg flymekanikere (og andre mekanikere), som kunne tenke seg en sjanse i ny bransje.

 

Det viktigste først

Vi utviklet en kampanje i to deler. Den første delen skulle trekke til seg flymekanikere og andre mekanikere for å dekke behovet av bilmekanikere. For å tiltrekke oss flymekanikere og andre mekanikere utviklet vi en rekke annonser og filmer som ble delt i sosiale medier.

Vi utviklet også et sett med radioreklamer som ble spilt på P4, som på en gjenkjennelig og humoristisk måte oppfordret flymekanikere til å ta en sjanse i ny bransje.

NAV ble også kontaktet. De tok imot muligheten med åpne armer. Mens NAV kunne formidle kandidater og hjelpe til med sine verktøy, stod Bertel O. Steen for den opplæringen som trengtes – en fordeling NAV var fornøyd med.

"Mange jobbsøkere må regne med å bytte bransje på grunn av koronaen, men for flere kan det sitte langt inne rett og slett fordi de er usikre på hvilke muligheter de har. Derfor er det så fint at bedrifter henvender seg direkte til dem på den måten Bertel O. Steen gjør nå."
Daniel Berg-Hansen, leder for NAV Lillestrøm

Vi gleder oss til å se resultatene av kampanjen!

Har du spørsmål til dette prosjektet? Ta kontakt med Cathrine
Cathrine Stensland
Byråleder
cathrine@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!