Hvordan få økt synlighet i Google?

Leter du etter noe, starter jakten som regel i Google.

Hvordan få økt synlighet i Google?

Det er et spørsmål vi i Metro Branding ofte får. Her gir vi en overordnet og forenklet forklaring.

Det er en rekke faktorer som påvirker en nettsides synlighet i Google og andre søkemotorer. Enkelt forklart må nettsiden være bygget på riktig måte, slik at søkemotorene er i stand til å finne siden din - og enkelt forstå hva innholdet ditt dreier seg om. Det er dette vi kaller Search Engine Optimization (SEO), eller søkemotoroptimalisering på norsk.

Les også: Få mer ut av markedsbudsjettet med SEO

Kall en spade for en spade
Å bruke riktige ord og uttrykk på nettsiden, altså å avdekke hva målgruppen din faktisk søker etter når de er på jakt etter det du kan tilby, er første steg på veien for å sikre deg trafikk fra søkemotorer som Google og Bing. Dette gjøres gjennom en søkeordsanalyse.
 
Struktur, lenker og tekst 
Søkemotorer følger lenker og leser tekst. Derfor er strukturen på siden din, hva du kaller menypunktene dine, og hvordan du presenterer innhold ditt, helt avgjørende for å kunne rangere godt. Bildene må være riktig navngitt, overskriftene må harmonere med brødtekstene – og innholdet må være i samsvar med metainformasjonen du oppgir til Google. Du må altså sørge for korrekte beskrivelser på alle steder gjennom hele nettsiden.

Les også: Merkevarebygging i Google
 
Content is king!
Søkemotorene legger stor vekt på om andre synes innholdet ditt er interessant. Innholdet ditt må derfor være bra, og folk må like det - for at søkemotorene skal ønske å rangere det høyt. Hvis mange lenker til nettsiden din, og deler innholdet ditt i sosiale medier, er det med på å gi siden din autoritet i søkemotorenes øyne. Lenker fungerer dessuten som ”stier” for søkerobotene, og hjelper dem å oppdage innholdet på nettsiden din.
 
Synlighet i Google gir mer trafikk og økt omsetning
Leter du etter noe, starter jakten som regel i Google. Enten du skal handle eller finne informasjon. En godt optimalisert webside vil ikke bare øke sannsynligheten for høyere organisk (gratis) rangering i Google, men vil også kunne senke annonsekostandene dine. Godt innhold, presenter på riktig måte - som samsvarer med adwords-annonsene dine -  vil nemlig kunne redusere prisen og øke prestasjonen også på betalt søk.

Metro Branding hjelper mange kunder med SEO-drevet content marketing og synlighet i Google, og holder jevnlige kurs i SEO. 

Ta gjerne kontakt med Head of Content, Kim Nygaard, for en uforpliktende prat om SEO og innholdsmarkedsføring.