Grip sjansen. Digitaliser nå!

Trusler er blitt til muligheter. Her er 20 digitale effekter av koronakrisen.

Grip sjansen. Digitaliser nå!

De siste ukene har vi endret atferd på nett. Hvordan kan digital oppførsel i krisetid gi ny kraft og utvikling i næringslivet?

Kriser krever sitt. Konkurransekraften svekkes. Den fysiske handelen uteblir. Bryllup og konserter avlyses, og reiser utsettes. Kollektivtrafikken rammes og boligvisninger blir ikke det samme som før.

Mange har brukt tiden til å tenke nytt og handle raskt. Det har vært en rar tid, fylt av nyanser og store kontraster. Vi kan ønske oss tilbake, men må likevel se fremover. Den digitale kreativiteten er blitt et ess i erme for mange bedrifter
På innovativt vis har virksomheter utnyttet digitale muligheter og skapt nye brukeropplevelser. Hvordan har de klart det?   

Raskere digitalisering 
Vi har handlet boller og brød fra den lokale bakeren på Vipps, og fått det tilkjørt til trappa. Vi har møtt opp til videomøter med koronasveis fra kreative hjemmekontorer, og senket terskelen for deltakelse i
digitale møterom. Videomøter er blitt den nye normalen. Det fjerne er blitt det nære, bare over natta. Vi følger konserter Vi er live og ser film på nærmeste drive-in-kino. Skolehverdagen har krevd en digital læringskurve for både elever og lærere. Hytteturer er byttet med jentekvelder på Houseparty, og pubrunden er vekslet inn i FIFA-challenge og Kahoot-kvelder. Vi spør oss: Hvordan blir samfunnet etter dette? Svaret fra ekspertene er: Vi må regne med varige endringer og nye vaner.

Krise krever endring 
Koronakrisen er en viktig driver for forandring. Det er en kjent sak at de beste innovasjonene skapes i krisetider. Krise krever handling. Chatten «SnakkLitt» ble lansert som følge av et sårt tiltrengt behov i en ung målgruppe. Løsninger for webinarer, workshops og virtuelle møterom er forbedret og utviklet på kort tid. Teknologien er hyllevare, men terskelen for å digitalisere i en travel hverdag er ofte høy, enten det er oppgradering av nettsiden, utvikling av nye apper eller etablere en chatbot du så lenge har tenkt på. Det være seg å ta i bruk kunstig intelligens (AI), eller se muligheter med VR-teknologi.  
Digital synlighet har fått en forsterket betydning.

Les også: Styrker oss på teknologi med tek-miljø

Mer søk og synlighet 
Det enkle rådet er: Bli synlig og gjør handelen enkel. I løpet av noen få dager inn i kronakrisen ble det registret en firedobling i Google-søk på «kontorstol». Digital synlighet er et være, eller ikke være. Raske løsninger for netthandel har reddet småbedrifter fra butikkdøden. Med på kjøpet har det fulgt varm støtte og oppslutning om lokale bedrifter og nærbutikker som har lyktes i å snu seg raskt. Vi har sett mer delingsøkonomi og samarbeid på felles plattformer.
Vi har opplevd følelsen av spart tid – tid vi vil bruke på mer av det som er viktig og det vi savner. 

Les også: Slik jobber vi sammen i hver vår by

Hvor står du?
Tiden er inne for å gjøre opp digital gjeld. Kanskje er din bedrift moden for å gå til neste nivå, for å øke konkurransekraften og møte utfordringene. Digital oppgradering kan beskrives i tre trappetrinn; En digifisering er i mange tilfeller effektivisering av en eksisterende funksjon, ved å erstatte med digital teknologi. Mens digitalisering ofte handler om å bygge forretningsdriften på tilgjengelig teknologi, med mulighetene det gir. En digital transformasjon krever mer, og handler om en større endring av forretningsmodellen, designet og basert på dagens og morgendagens teknologi. Finn tid til å digitalisere nå – vi har funnet minst 20 gode grunner til å gripe sjansen nå.

Her er 20 digitale effekter av koronakrisen: 

  1. Økt digital aktivitet (skjermtiden har økt med 4,5 timer i gjennomsnitt. Kilde: TV2). 
  2. Økt behov for digital synlighet, flere søk og større mulighet til å bli sett. 
  3. Distansert og digitalt – mer digital samhandling og økt bruk av videomøter. 
  4. Mindre skepsis og frykt for ny teknologi – økt digital modenhet. 
  5. Flere digitale møter har spart oss for reisetid og utfordret fysiske møteformer.
  6. Forbedring og utvikling av utstyr og apper, og økt kapasitet på nettet. 
  7. Økt satsing på digital oppgradering i alle bransjer og sektorer. 
  8. Raskere digitalisering i bedrifter, kortere vei fra test til gjennomføring av tiltak.  
  9. Mer bruk av åpen teknologi. Teknologiske framskritt gjør at flere har tilgang på rimelige verktøy. 
  10. Økt netthandel. Butikker har benyttet enkel teknologi for å komme raskt på nett. 
  11. Økt etterspørsel etter nettstudier og kompetansepåfyll på nett. 
  12. Webinarer øker tilgjengeligheten for ny kunnskap. 
  13. Bedre utnyttelse av digitale kanaler for kulturlivet, og økt tilgjengelighet for alle. 
  14. Økt deltakelse opprettelse av verdinettverk og interessegrupper i sosiale medier. 
  15. Mer bruk av animasjon, infografikk og visuell kommunikasjon. 
  16. Mer vekt på digital brukeropplevelse. 
  17. Mer digital skolehverdag og nye digitale erfaringer for både lærere og elever. 
  18. Mer delingsøkonomi og samarbeid på felles plattformer. 
  19. Krisepakker og utviklingsmidler gir mulighet til å innovere og gjennomføre digitale tiltak. 
  20. Større digitalt hjerterom – flere muligheter til å hjelpe og få hjelp. 



Trenger din bedrift hjelp til å kartlegge digitale muligheter og øke digital synlighet?
 

Ta kontakt med vår digitale rådgiver Espen Linna