Vondt i KPI-en

"Et møte med et mediebyrå er som en jungel­ekspedisjon der konsulenten er kongen; en slags Tarzan med slips som er den eneste som behersker elementene til fulle."

Vondt i KPI-en

Hva sier ROMI’n? Hva med CPC og CTR på SEM-en? Har du egentlig kontroll på relevance-scoren, og hvorfor øker bounce? Noen ganger er det så mye info at man får helt vondt i KPI-en.

Hensikten denne gangen er ikke å harselere med stammespråket, selv om det er fristende. Poenget er snarere flommen av informasjon en stakkars kommunikatør må forholde seg til. Tall fra siste kampanje, tall fra Analytics, tall fra Facebook, tall fra markedsanalyser – ja, kort sagt tall fra alle kanter og alle kanaler, satt sammen på stadig mer snedige og dyptpløyende måter.

Et møte med et mediebyrå er som en jungelekspedisjon der konsulenten er kongen; en slags Tarzan med slips som er den eneste som behersker elementene til fulle. Det er ikke rart at mange i vår bransje har grått hår.

Les også: Hemmeligheten inni papiravisen

Vill i jungelen

For orden skyld: Jeg heier naturligvis på innsikten disse tallene gir oss. Mulighetene de representerer, tryggheten de gir for beslutningene – det er data som gjør at vi stadig blir bedre, mer relevante og effektive i kommunikasjonsarbeidet.

Men det er fort gjort å gå seg vill i jungelen. Jo mer detaljerte tallene blir, desto større er risikoen for å suboptimalisere. Og for å si det enkelt: Det hjelper ikke med en Facebook-side som leverer ypperlige trafikktall hvis ikke kanalen også bygger merkevare i tråd med strategien du har lagt. Enig?

Forretningskritisk

Og da er vi framme med poenget: Kommunikasjonsarbeidet er og blir et verktøy for å oppnå forretningsmål. Dermed må også effekten av kommunikasjonen fanges opp i ditto forretningskritiske måltall. Innsatsen av alle virkemidler, all kommunikasjon og alle kanaler skal til syvende og sist levere og styrke disse overordnede, strategisk avgjørende nøkkeltallene – eller KPI-ene, om du vil (jepp, nok en forkortelse, men som altså fortsatt betyr ”Key Performance Indicator”). Så enkelt er det. Amen.

Jungelloven

Merkevarene som gjør det best, er nesten uten unntak bedrifter som har klart å rydde opp i og prioritere disse måltallene. Aller helst er det kokt ned til 5-6 tydelige KPI-er som markedsarbeidet skal levere på.

Enkelte jungellover blir aldri foreldet – de er naturlover – men det kan det være fort å glemme når man står der, midt i jungelen, kun med kart og ikke kompass. Ser du seg blind på å optimalisere de små tallene, kan du faktisk gå på en real smell og få skikkelig vondt i KPI-en.



Kontakt Kjartan Høvik, som har skrevet denne bloggposten, for å friskmelde KPI-en din.