Smartere bruk av Facebook og Instagram

Merkevarebygging på Facebook og Instagram - nyttige funksjoner og god planlegging

Smartere bruk av Facebook og Instagram

Utnytter du de smarte mulighetene i sosiale medier? Her er noen av våre favoritter.

Helene Svendsrud og Kim Nygaard (bildet over) er spesialister på digital markedsføring i Metro Branding. De anbefaler deg å sjekke ut disse fem mulighetene:

1. Åpne Facebook-annonser

Facebook tester stadig ut nye løsninger for brukerne. Det går alltid litt tid fra planene røpes i California til de rulles ut for alle Facebooks 2.2 milliarder brukere. Men i sommer kom endelig muligheten for å se hvilke annonser en Facebook-side kjører.

- Vi tror slik transparens og utveksling av kunnskap er bra for alle. Brukerne kan kritisk følge med på hva som skjer i feeden sin. Du som annonsør kan snappe opp både inspirasjon og tips fra lignende aktører ved å kikke de litt i kortene, sier Helene Svendsrud i Metro Branding. 

Slik gjør du det: Finn en bedriftsside på Facebook du er nysgjerrig på og scroll deg ned til knappen “informasjon og annonser”. Du vil bare kunne se aktive annonser og ikke rekkevidden på annonsen.


Les også: Ikke kast bort pengene dine på Facebook

2. Post samtidig på Facebook og Instagram

Å poste samtidig i Instagram-feeden fra Facebook-siden din sparer tid for travle markedsførere. Egentlig anbefaler vi sterkt å ha en egen innholdsstrategi for de ulike kanalene. Dette er et verktøy kun for deg som ønsker å få ut innhold, men ikke har tid til å tilpasse innholdet til de ulike kanalene. Formateringen på Instagram er annerledes, og postene kan ende opp med å se ulike ut på Facebook og Instagram. Husk at for å kunne poste på begge kanalene samtidig må du koble dem sammen. Det er noen som glemmer dette.

3. Spør i Instagram

Instagram blir stadig mer interaktivt og gir deg muligheten til å poste spørsmål i stories. Du kan:
   
1. Kreve skriftlig svar

2. Swipe opp/ned på en linje

3. Velge en av to alternativer

   
Her får du rask tilbakemelding fra følgerne dine. Kanskje står du på en innkjøpsmesse og lurer på hva kundene vil du skal velge. Spør de da vel!
   
Du kan legge inn en boks der brukerne kan gi sin mening om noe ved å swipe langs en linje for å gradere svaret. Dette er en noe mer lavterskel-måte å engasjere brukere på, og krever minimal innsats.

Spørreundersøkelser i InstagramInvolver brukerne: På Instagram Stories kan du opprette enkle spørreundersøkelser.  


Les også: Hvordan skape engasjement for merkevaren din på Instagram

4. Instagram TV!

Post lengre videoklipp! Med Instagram TV blir de ikke borte etter 24 timer, heller. Du bestemmer hvor lenge de skal ligge på profilen din. Fortsatt er det ikke så lett for følgerne dine å bla seg igjennom filmene dine, men dette er en veldig kul greie som mange, kanskje spesielt Youtubere, tester ut nå.

5. Budsjett på kampanjenivå

Til slutt en gavepakke til deg som annonserer mye: Sett opp budsjett på kampanjenivå. Da er det mye lettere for deg å sette opp et budsjett for alle annonsesettene dine i stedet for at du må flytte det rundt. Dette sparer mye tid for deg som er storforbruker av annonser og fungerer helt knall.

Spennende funksjoner – men har du en plan?


Som spesialist på sosiale medier følger Helene Svendsrud nøye med på alle nyheter som dukker opp, og det er selvsagt fristende å teste ut nye features så raskt som mulig. Samtidig holder hun litt tilbake.

- Noen nyheter gjør hverdagen enklere, som å kunne sette opp budsjett på kampanjenivå i Facebook. Det er det bare å kaste seg over, men å ta i bruk Instagram TV bør så klart planlegges litt mer, understreker Performance Marketing Specialist Helene Svendsrud. 



Det er Head of Content & Performance Marketing Kim Nygaard helt enig i.

- Å ta i bruk smarte features er smart, men det aller meste blir bedre med en god plan. Godt innhold kommer ikke av seg selv, uansett kanal – og alt du gjør skal støtte opp under merkevaren din. Da er det viktig med en gjennomtenkt kanalstrategi som sikrer helhetlig kommunikasjon og langsiktig omdømmebygging, avslutter han.

Vil du lære mer om strategisk kommunikasjon som bygger langsiktig omdømme?
Bli med på et av våre GRATIS merkevareseminarer!

Relatert: