Når 2000 kroner blir til én million

Kombinasjonen print og digital kommunikasjon utfyller hverandre godt. Dette er Sans-magasinet et levende eksempel på

Når 2000 kroner blir til én million

Som eneste boligprodusent i Norge gir Blink Hus ut et eget magasin om bolig og livsstil til potensielle og eksisterende kunder.

De andre boligprodusentene nøyer seg med å sende ut huskataloger. Hos Blink Hus får de potensielle kundene i tillegg et gratis abonnement på inspirasjonsmagasinet Sans som kommer ut tre ganger i året.

- Vi har lekt med tall og kommet til at ved å sende ut katalog og magasin til de som ber om det, vil det koste medlemsbedriften vår 2000 kroner for å få en millionkontrakt, sier markedssjef Geir Kjørum i Blink Hus. Han mener dette er en svært rimelig investering. Abonnementsordningen via katalogbestilling har åpnet en kundebase på rundt 20000 abonnenter. Vi hører ofte at hver utgave varer frem til neste, og vi vet det er høy delekultur. Potensielt er antall lesere høyere enn abonnementstallet, sier Kjørum.

I tøff konkurranse om kundene, i et marked med veldig mange aktører, er Blink Hus en av de tre største boligprodusentene i Norge. Det er ingen selvfølge å få den posisjonen Blink Hus har i dag.

- Blink Hus gjennomgikk en grundig merkevareprosess i 2002. I denne prosessen ble det luftet noen nye og uvante tanker, forteller Kjørum. Prosessen definerte nemlig et behov for å kommunisere med mulige kunder gjennom et boligmagasin. Det var den gang en helt uvanlig måte å tenke markedsføring på i boligbransjen. I 2003 så det første eksemplaret av kundemagasinet Sans dagens lys. Blink Hus satset på content marketing, eller innholdsmarkedsføring som Kjørum foretrekker å kalle det, lenge før noen i Norge hadde hørt begrepet.

- Tanken var at Sans skulle varme opp og friste kunden til å velge oss for å virkeliggjøre boligdrømmen deres, sier Kjørum. Men hvordan finner man den rette adressaten til et magasin som ikke skal selges i kiosken eller sendes til et medlem av en forening? Nøkkelen lå i boligkatalogen. Det åpner seg automatisk et abonnement på Sans den dagen en mulig kunde bestiller boligkatalog.

En boligprosess er ulik fra kunde til kunde. Noen handler raskt, mens andre trenger flere år. Kunden beholder Sans i utgangspunktet i ett år etter at boligen er levert.

- Enkelte ønsker å fortsette abonnementet etter det, og vi er ganske rundhåndet med dem som ønsker det, sier Kjørum.

Magasinet er i stadig utvikling. Sidetallet har økt siden oppstarten, og bladet har gjennomgått designendringer for å tilpasse seg utviklingen. Men idéen er fortsatt den samme.

- I tillegg til å fri til kundene ønsker vi å bruke magasinet for å øke kundens kunnskap. Det gjør kunden bedre i stand til å ta riktige valg under byggeprosessen, sier Kjørum.

- Innholdsmarkedsføring er en helt avgjørende faktor for Blink Hus sin suksess, mener markedssjefen. Et godt magasin på papir, med gode, inspirerende og lærerike reportasjer og artikler, gir mulighet for gjenbruk som også hever innholdet på nettside, blogg og ulike sosiale medier.

Kombinasjonen print og digital kommunikasjon utfyller hverandre godt. For eksempel følges flere av Sans-reportasjene av ”hjemme hos”-filmer på hjemmesiden blink-hus.no.

- Den teknologiske utviklingen har skapt en ny rød tråd i hvordan Blink Hus tenker markedsføring – fra print til digital. For å få dette til, er vi helt avhengig av et godt kundemagasin. Du tar det frem når det passer deg. Du trenger ikke starte PC-en eller fyre opp nettbrettet. Magasiner gir et annet innhold til folks liv og skaper kvalitet i en medieverden som trigges av mange inntrykk. Du trenger en arena for kropp og sjel. Jeg tror ikke vi hadde overlevd bare basert på digital synlighet, sier Geir Kjørum.

Her kan du ta en sniktitt på den nyeste utgaven av Sans, produsert av Metro Branding: https://www.facebook.com/notes/blink-hus/la-deg-inspirere-av-sans/1201221356586111