• KUNDE: Nyt Norge
  • CASE: Oppbygging
  • TAGS: Strategi, Design, Kommunikasjon, Foto og film

OPPGAVEN

NYT NORGE er det offisielle merket for norsk mat – et informasjonsmerke som formidler norsk opprinnelse.

Metro Branding skapte navnet NYT NORGE og den visuelle profilen på oppdrag fra Matmerk. Merket har blitt en suksess - over 2300 produkter er merket med NYT NORGE. Etter at vi hadde bygd opp informasjonsmerket gjennom flere år, med helhetlig kommunikasjon og spissede budskap kjenner hele 85% til NYT NORGE.  

LØSNINGEN:

Nyt Norge ble lansert i 2009, men det hele startet ett år tidligere. Da jobbet vi med utviklingen av merket, basert på grundige markedsanalyser og behovskartlegging.

Briefen var "lag et opprinnelsesmerke for norsk mat". Gjennom workshops ble strategien lagt. Retning og navn ble besluttet med empirisk støtte fra markedet og et bredt samarbeidsutvalg. I tett samarbeid med Matmerk og medieformidlingsbyrået utviklet vi en langsiktig kommunikasjonsstrategi og la årlige planer, basert på tydelige mål som skulle oppnås. De store kampanjene vi utviklet ble alltid målt på oppnådd effekt og hele NYT NORGE-teamet hadde sterk fokus på å skape resultater.

OM PROFILEN:

Logoen til NYT NORGE fungerer på all type emballasjemateriale og er enkel å gjengi på alle flater, med tilgjengelige farger og trykkemetoder.

Vi gjennomførte kvantitativ testing av navn og visuelt konsept underveis i prosessen for å sikre riktige assosiasjoner og tolkning av navn og logo. I designprosessen var også hele industrien, handelen og bøndene med.

Å jobbe med norsk mat og landbruk over så mange år gjør oss ekstra bevisst på maten vi spiser og hvor den kommer fra. Anette Holtan / Client Director, Metro Branding
Spørsmål om dette?
Kontakt Anette:
foto
Del denne casen: