Norsk Bergindustri står foran en betydelig utfordring: Å øke samfunnets kunnskap om mineralnæringens rolle i et moderne, bærekraftig samfunn og det grønne skiftet. Gjennom kampanjer basert på et nytt strategisk kommunikasjonskonsept synliggjøres mineralenes verdi og nødvendighet i hverdagen.
Norsk Bergindustri er bransjeforeningen for den norske mineralnæringen. Foreningen består av ca. 200 medlemsbedrifter. Visjonen er en klimanøytral mineralnæring med full ressursutnyttelse og ingen restmineraler. «Norge skal ha verdens mest bærekraftige mineralnæring».
For Norsk Bergindustri er det avgjørende å øke den allmenne kunnskapen om bergindustriens betydning for et moderne samfunn og det grønne skiftet.
Vi utviklet en strategisk kommunikasjonsplattform som la rammene for kampanjen. Plattformen definerte nøkkelbudskap, prioriterte målgrupper basert på innsikt og fastslo stil og tone for kommunikasjonen. Et viktig aspekt var også å identifisere og forutse mulige utfordringer knyttet til ekstern kommunikasjon for en aktør som Norsk Bergindustri.
Vi skapte et fleksibelt og langsiktig konsept med mål om å:
Konseptets kjerneidé var «Hva hvis bergindustrien ikke fantes», tilpasset ulike målgrupper. For ungdom ble budskapet eksempelvis: «Uten bergindustrien kunne du ikke swipet videre», som påpeker mineralenes betydning i teknologi. For voksne ble det kommunisert med budskap som «Uten mineraler ville ikke maleriet ‘Skrik’ eksistert», med fokus på mineralenes rolle i kulturen.
Kampanjen har til nå kjørt tre store pulser i både digitale og analoge kanaler (utendørs, display, programmatisk, kontekstuelt og SoMe) med svært gode resultater. Metro Branding sto for medierådgivning og -kjøp, samt utvikling av kampanjeelementer som visuell identitet, foto, film og animasjoner.