Norsk merkevare rustes for verdensmarkedet

Med et offensivt styre i ryggen fikk den lille, norske skoprodusenten ALFA Sko, i oppdrag å eksportere merkevaren til nye markeder. Metro Branding ble koblet på for å redefinere og spisse ALFAs posisjon og merkevarestrategi.

Besøk nettsiden
Kunde
ALFA Sko AS

Foto- og filmmateriell: ALFA Sko AS og ALFAs ambassadører
Konseptdesign og animasjon: Metro Branding

 

Verdens beste sko

Den lille hadelandsbedriften har i 90 år jobbet for å lage verdens beste sko å gå tur i. Norge er kjent for å ha krevende natur og værforhold, og det er nettopp disse forholdene ALFA er eksperter på. Nedslagsfeltet har til nå vært Norge. Utfordringen fremover blir å konkurrere internasjonalt med de store, verdenskjente merkevarene, spesielt i USA og Europa.

Tydelig posisjon avgjørende

ALFA trengte en merkevarestrategi som ga retning og var sterk nok til at merkevaren fremover kunne bygge en tydelig posisjon som betyr noe for målgruppene. Sammen kom vi frem til at det er den norske arven, kombinert med ALFAs skoteknologi og innovasjonsfokus som gjør at denne norske utfordreren kan ta opp kampen mot verdenslederne. Med det som utgangspunkt jobbet vi sammen med ALFA om å spisse merkevarestrategien, utviklet ny merkevarehåndbok og et kommersielt kommunikasjonskonsept.

Strategisk merkevarepartner

Da verktøykassen var på plass, ble det viktig å teste om strategien og konseptet ga mening i utlandet. Vi gjennomførte en bred undersøkelse i Tyskland hvor vi dykket ned i produktportefølje, budskap og visuell retning. ALFA fikk gode score og det var rigget for tidenes turetappe for ALFA Sko.

I dag er Metro Branding ALFA sin strategiske merkevarepartner. I disse dager jobber vi med å konseptualisere årets nye kolleksjoner og lage landingssider for ALFA sin merkevareannonsering. ​

Vil du vite mer om dette prosjektet?
Benedicte Herstad Simonsen
Strategisk rådgiver
benedicte.simonsen@metrobranding.no