Nordmenn må spise betydelig mer frukt og grønnsaker for å oppfylle myndighetenes ambisiøse mål. Metro har blitt engasjert av Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt for å utvikle et markedsføringskonsept som skal bidra til å endre nordmenns spisevaner og øke etterspørselen etter norske grønnsaker.
Målet er å skape en katalysatoreffekt gjennom et felles prosjekt kalt «Grøntløftet», hvor hele matbransjen – fra bonde til butikk – står samlet bak en grønn sak. Vi har hentet inspirasjon fra andre land og vært i England og lært hvordan de har jobbet med- og lykkes med lignende mål. Basert på god markedsinnsikt og segmenteringsanalyser fra Kantar, har Metro utviklet strategisk budskapsplattform, tone of voice og konsept som skal treffe barnefamilier, med særlig fokus på de som ikke bryr seg så mye om å spise grønnsaker i dag og de som er nysgjerrige og vil prøve å spise mer.
Det kreative konseptet «Grøntløftet» har en leken profil og et bredt kommunikasjonsunivers som er inspirerende og lett å forstå. Grøntløftet blir lansert på Arendalsuka i 2024. Markedsføringskampanjen rulles ut i norsk sesong. Her er noe av materiellet og filmene vi har laget for utendørs boards, annonser og sosiale medier. Målet er å øke konsumet av grønnsaker betydelig frem til 2035, både antall enheter vi spiser og norsk andel. Vi i Metro ser på dette som et meningsfylt prosjekt og er ivrige etter å bidra til sunnere matvaner og bedre folkehelse.