Metro har utviklet en ny kampanje for 99x og Enonic, som tilbyr norske SMB-bedrifter en løsning på et vanlig, men ofte oversett problem: utdaterte og tungvinte CMS-systemer.
Utfordringen
99x ønsket å posisjonere seg som den foretrukne leverandøren av Enonic-løsninger for norske SMB-bedrifter. De trengte en kampanje som gjorde det tydelig hvorfor kombinasjonen av Enonic og 99x er ideell for bedrifter som sliter med utdaterte nettsideløsninger – uten å bli for teknisk eller “corporate”.
Løsningen
Vi valgte en humoristisk tilnærming som satte ord på frustrasjonene mange kjenner seg igjen i: CMS-løsninger som er vanskelige å bruke, manglende fleksibilitet, og systemleverandører som er vanskelig å få tak i. Kampanjen sentrerte seg rundt begrepet “CMS-smerter”, og besto av fire korte filmer som presenterte ulike karakterer fra typiske bedriftsmiljøer – alle rammet av CMS-plager.
Filmene ble spredt i utvalgte sosiale medier-kanaler med målretting mot SMB-bedrifter, og med en landingsside som hoveddestinasjon.
For å styrke troverdigheten laget vi egne filmer med «Steinar», som er omtalt i filmene og faktisk jobber i 99x. Disse ble brukt på landingssiden og i retargeting-kampanjer, der Steinar selv inviterer potensielle kunder til å ta kontakt. Dette gav kampanjen en ekstra personlig og autentisk dimensjon.