BestDrive har fått hjulene til å rulle

BestDrive er et nytt navn i det norske markedet for dekk, felg og service på bil. Men med en god strategi i bunn, har merkevaren allerede begynt å ta plass i bevisstheten til norske bileiere.

Kunde
BestDrive

Oppgaven

Dekkmann sto overfor en betydelig utfordring da de i 2023 skulle bytte navn til BestDrive. Dekkmann har vært på markedet i mange år, og et navnebytte utgjør naturlig nok en betydelig risiko – både målt i kjennskap og markedsandeler.

Vi i Metro fikk gleden av å utvikle strategi og den første merkevarebyggende kampanjen for den nye merkevaren.

Løsning

Ved hjelp av innsiktsverktøyet BrandBooster skaffet vi innsikt om det norske markedet for dekk/felg og bilservice. Resultatene var entydige: De eksisterende aktørene i markedet oppfattes som homogene, noe som gir gode strategiske muligheter for den som klarer å skille seg ut.

Gjennom flere workshops med kunde, identifiserte vi en ønsket og realistisk posisjon for BestDrive: Å levere de beste kundeopplevelsene.

Med nytt navn og merkevarestrategi, er BestDrive godt rustet til å ta en tydeligere posisjon i det norske markedet. Etter at strategien var forankret, utarbeidet vi et kommunikasjonskonsept og en intern og ekstern utrullingsplan.

Som del av markedsarbeidet laget vi en kjennskapsbyggende kampanje, blant annet med en flunkende ny film. Kampanjen fikk navnet «Pitstop», nettopp for å illustrere kundeopplevelsen som BestDrive ønsker å tilby sine kunder.

I tillegg har vi jobbet systematisk med SEO for å ta eierskap til strategisk viktige søkefraser. Vi har også bistått med en SEO-fokusert migrering til nytt domene, samt søkeannonsering (Google Ads) for å sikre at konverteringsklar trafikk for både nytt og gammelt merkenavn ble loset inn på nytt domene.

Resultater

Bare noen få måneder etter at den nye merkevaren ble lansert, viser tall at BestDrive begynner å få en plass i hodene til norske bileiere. Noen tydelige beviser for dette er økningen i Share of Search, fra 12 til 18 % (BestDrive og Dekkmann). Og ikke minst: En 86 % økning i merkevaresøk.

Og best av alt: Reisen har så vidt begynt – vi gleder oss til turen videre med BestDrive.

Ønsker du å vite mer om strategisk merkevarebygging, eller har andre spørsmål til oss?
Kjartan Høvik
Leder forretningsutvikling
kjartan@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!