SEO-guide for tekstforfattere og bloggere

9 tips for bedre synlighet i Google

SEO-guide for tekstforfattere og bloggere

Skal du poste en nyhetsoppdatering på nettsidene dine? Eller skrive et innlegg til en blogg som allerede har tusenvis av følgere? Sjekklisten for søkemotoroptimalisering (SEO) er den samme uansett! Her er noen tips - hvis du ønsker bedre synlighet i Google.

Her er en nyttig sjekkliste for hvordan optimalisere tekst og bilder for søkemotorer. – Enkle SEO-tips som kan gi deg tusenvis av nye lesere.

SJEKKLISTE FOR SEO

  • Finn ut hvilke søkeord du kan fange leserne dine med!

    Finn ut hva slags innhold målgruppen din er interessert i og gjør det søkbart. Hvilke ord og fraser brukes i søk? Sett deg inn i kundens hode, hva slags informasjon er kunden din ute etter?

    Skriv ned hvilke søkestrenger du tror kundene, eller leserne dine, bruker. Bruk verktøy som Google AdWords Keywordplanner eller Keywordtool.io for å sjekke hvilke begreper og termer som faktisk er mest søkt på innenfor temaet, og start med å sette opp en søkeordliste. Du kan også få hjelp fra oss i Metro Branding til å utvikle en skreddersydd søkeordsanalyse. Det får viktig betydning for hvordan du skriver og formulerer deg.


  • Gi artikkelen et dekkende navn – en metatittel

    Dette er tittelen som kommer til syne i Google. Gjør det lett å fange opp hva teksten handler om. Benytt ord som er dekkende, og aktuelle som søkeord. Vær kort, maks 55 tegn, slik at hele metatittelen vises på resultatsiden når noen søker i Google. Bruk det viktigste søkeordet først i metatittelen. (Dette er ikke nødvendigvis den samme som tittelen / overskriften på teksten din.) 


  • Vis hva teksten handler om i URL-en 

    Sørg for at url-en, eller webadressen, som opprettes for artikkelen inneholder ord som beskriver hva innholdet faktisk handler om. Det har betydning for synlighet i Google. Skal du skrive om vask av husvegg, er det sannsynlig at url-en bør være f.eks: www.nettsiden.no/vask-huset-utvendig/

    Les også: Hvordan få økt synlighet i Google?


  • Beskriv innholdet kort og godt – metabeskrivelsen

    Dette er beskrivelsesteksten som ligger under tittel i Google. Skriv kort om hva teksten handler om. Tenk call-to-action, så den som søker blir nysgjerrig og får lyst til å klikke seg inn til siden din. Mange publiseringsløsninger (for eksempel Wordpress) har støttefunksjoner som hjelper deg å se hvordan beskrivelsen ser ut i Google, og om viktige SEO-felt er fylt ut.  


  • Tekst alle bilder

    Gi bildene dine forklarende navn som inneholder sidens viktigste søkeord før du laster dem opp i publiseringsløsningen. Såkalt alt-text.

     
  • Bruk en forklarende overskrift og mellomtitler

    Del opp teksten med mellomtitler og forklar hva avsnittet handler om. Gjenta gjerne tekstens viktigste søkeord noen ganger. Det gjør det enkelt og raskt  for både leseren og Google å forstå hva teksten handler om. Husk også å få med søkeordet i hovedoverskriften på artikkelen eller bloggposten.


  • Lenk internt – sørg for å vise leseren din relevant innhold på siden

    Lenker premieres i Google. Dersom du allerede har flere artikler som handler om det samme temaet på nettsiden, så lenk til disse. Lag nyttige lenker til relevant innhold, men ikke overdriv. 

    Les også: Merkevarebygging i Google


  •  Eksterne lenker – få anerkjennelse fra kilder som har relevans og tyngde

    Lenker fra andre nettsider til din nettside gir stor gevinst. Eksterne lenker fra sider som har stor troverdighet og høy anerkjennelse gir deg ekstra drahjelp. Har du godt innhold, vil andre ønske å lenke til deg. Dersom innholdet ditt naturlig kan kobles til eksterne kilder, så lenk gjerne ut også. Pass bare på at du ikke kaster brukeren din ut av siden før du har oppnådd det du ønsket.


  • Oppfordre til handling – hva skal skje ETTER at artikkelen er lest?

    Synlighet i søkemotorene skaper mye trafikk, men har du en plan for hva brukeren din skal gjøre etter at teksten eller bloggen er lest? Vil du at de skal ta kontakt, gå til nettbutikk, lese videre – eller laste ned en brosjyre?

    Legg inn oppfordring til handling, en ”call to action”. Denne konverteringen kan enkelt måles i Google Analytics, så får du også en rask pekepinn på om oppfordringen din virker. 

  
Vil du vite mer om
søkemotoroptimalisering? Bestill et kurs i SEO eller kontakt Head of content, Kim Nygaard, i Metro Branding for en prat.

Relatert: