Sofaprat

– Snakk lavt om bærekraft

– Tenk deg om to ganger før du bruker bærekraft-kortet aktivt i markedsføringen. Og hvis du gjør det, skal du virkelig ha gode beviser, sier Kjartan Høvik, strategisk rådgiver i Metro Branding.

«Bærekraft» er kanskje det største buzzordet vi har for tiden.

– Når du ser på antall ganger det blir brukt, og måten det blir brukt på, er det helt vanvittig. Vi heier selvfølgelig på at bedriftene prøver å være bærekraftige. Men mange er tjent med å tone det ned i kommunikasjonen sin. I verste fall kan det faktisk være mer skadelig enn til nytte for merkevaren, sier Kjartan.

Selvfølgeligheter

For roper du høyt nok om egen fortreffelighet, uten å ha så mye annet enn selvfølgeligheter å komme med, så kan kommunikasjonen virke mer ødeleggende enn oppbyggende.

– For å si det litt enkelt: Kundene dine forventer faktisk at du kildesorterer og gjør det du kan for å redusere antall flyreiser. Det skulle da bare mangle. Alle virksomheter bør naturligvis gjøre hva de kan for å ta vare på miljøet og generasjonene som kommer etter oss, men de trenger ikke rope det ut.

Les også: Trøste og bærekraft

Ærlig informasjon

– Men bør ikke bedriftene snakke om bærekraft i det hele tatt?

– Jo, men det er ikke alltid nødvendig å rope så høyt om det. Alle bør sørge for god informasjon på nettsiden, hvor kunder og andre kan finne ut hva virksomheten bidrar med på bærekraft-fronten. Denne informasjonen må være ærlig og etterrettelig. Ofte er dette tilstrekkelig, og kanskje også mer effektfullt og troverdig enn å tapetsere verden med selgende bærekraftannonser, mener Kjartan.

– Dessuten er det en utfordring at alt for mange bedrifter setter likhetstegn mellom bærekraft og klima. Bærekraft-begrepet er langt videre enn som så. Mener du «klima» eller «miljø», så bør du heller bruke disse ordene.

Når bærekraft er relevant

– Finnes det virksomheter som virkelig kan dra bærekraft-kortet, da?

– Ja, de som leverer bevis som er mer enn kundene og markedet forventer. Særlig hvis bærekraft og miljø er relevant i forhold til det merkevaren står for. Her vil jeg trekke fram en av kundene jeg jobber mye med: GLAVA. Kjernevirksomheten til GLAVA er å redusere energibruken i norske boliger, det er kjernen i merkevaren. For GLAVA er det relevant å snakke om bærekraft, og de har bevisene i orden, sier Kjartan.

Se hele sofapraten med Kjartan her:

Skal vi ta en prat om bærekraft?
Kjartan Høvik
Leder forretningsutvikling
kjartan@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!