Retargeting - hva er det?

Ta det helt med ro, du er ikke blitt paranoid! Internett vet alt om deg, eller i hvert fall nesten.

Retargeting - hva er det?

Har du hatt følelsen av at internett vet ”alt” om deg? Uansett hvor du ferdes på nett dukker det opp annonser for websider du tidligere har besøkt.

Ta det helt med ro, du er ikke blitt paranoid! Internett vet alt om deg, eller i hvert fall nesten. Internett vet hvilke sider du besøker, og mange smarte markedsførere vet å benytte seg av det. Det de gjør er å få mest mulig ut av reklamekronene sine, samtidig som de retter seg mot de personene som er mest attraktive – nemlig de som har beøkt nettsiden deres. 

Målrettet annonsering
Teknikken som benyttes her kalles retargeting eller remarketing (kjært barn, mange navn) – en målrettet annonseringsform som retter seg mot de som har besøkt ditt nettsted.

Enkelt forklart fungerer retargeting slik:

1) Brukeren besøker ditt nettsted. 
2) Det blir lagret en cookie (eller informasjonskapsel, som vi gjerne sier på norsk) hos brukeren. 
3) Brukeren fortsetter å besøke ulike nettsteder f.eks. vg.no eller Google. 
4) Disse sidene viser din annonse, enten tekst- eller displayannonse.

Flere former for retargeting
Du kan benytte retargeting på ulike måter. En mulighet er at du bare ønsker å treffe de som har besøkt nettstedet innen en viss tid, eller å kun vise annonsen til de som har lagt varer i handlekurven – men ikke fullført bestillingen. 

Retargeting i sosiale medier
Retargeting kan også benyttes i sosiale medier som i Facebook, ved at man for eksempel kun kommuniserer til egne kunder, tidligere kunder eller abonenter av nyhetsbrevet (hvis de har gitt sitt samtykke) - eller bare kommuniserer til de som ikke kjenner virksomheten din fra før. 

Kostnadsefektiv markedføring
En av de store fordelene med retargeting er at du kan spare store kostnader, da du heller legger pengene for å få en kunde til å gjennomføre en påbegynt handel, eller handle en gang til, enn å forsøke å nå ut til nye potensielle kunder. De du når via retrgeting er allerede interessert i dine produkter/tjenester – og derfor ofte enklere å påvirke. 

Så er det selvsagt viktig å legge inn riktige begrensninger, så ikke kundene dine føler seg forfulgt! God markedsføring skal ikke være plagsomt, selv om den er lønnsom. 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan benytte retargeting i din mediemix? Ta kontakt med oss i Metro Branding.