– Sørg for en rød tråd i alt du gjør!

Mange virksomheter er nå i gang med å planlegge neste år. Her er Anettes tips til hva som er viktig å tenke på:

Planlegg 2021 nå

– Først og fremst trenger du en god strategi i bunnen, slik at du får konkretisert aktivitetene dine og det som sikrer gode resultater i 2021. En god plan og tydelige mål! Ha oversikt over strategisk viktige satsingsområder, salgsutvikling og markedsandeler. Dessuten er det viktig å involvere hele organisasjonen, sier Anette.

Hun ser ofte at en del bedrifter jobber «silobasert» – at for eksempel markedsavdelingen, salgsavdelingen og produktutviklingsavdelingen ikke samarbeider om hva som skal kommuniseres.

Det viktige kommunikasjonskonseptet

– Dessuten opplever jeg ofte at bedriftene ikke har et ordentlig kommunikasjonskonsept. Mange har merkevarestrategien på plass, med verdiene sine og løftene til markedet. Men, så mangler de dette kommunikasjonskonseptet – som er en tydelig kommunikasjonsidé med en plan for hvordan du skal kommunisere med markedet i ulike medier og på ulike flater. Hvordan skal du se ut på nettsiden din og hva skal du si der? Hvordan skal du framstå på sosiale medier? For å oppnå resultater er du nødt til å bruke tid og penger på idé og konseptfase, understreker hun.

Vise muskler i en tøff tid

– Hele næringslivet er inne i en vanskelig periode med koronaepidemien. Hvordan skal vi vise muskler og få det til for neste år?

– Vi vet ikke om det vil bli bedre neste år enn det har vært i 2020. Mange har vært helt nødt til å kutte i budsjettene sine, men jeg tenker at det er viktig å ha to tanker i hodet: Hvor må du kutte, og hvor skal du fortsatt investere i markedsføring? Illustrerer Anette.­ Hun har eksempler fra flere kunder som har stått i stormen og investert i kommunikasjon og markedsføring, der de andre tok en pause – de har økt både omsetning og kjennskap.
– Når konkurrentene uteblir, er det en gylden mulighet til å vise muskler og styrke posisjonen sin. Hvis du fortsetter investeringen i god markedsføring, så sender du samtidig et signal til dine kunder om at du er en stabil og god virksomhet, også i vanskelig tider.

Ta sjanser

Anette oppfordrer også virksomhetene til å ta litt mer sjanser.

– Sett av litt av budsjettet til å teste ut nye ting og eksperimentere mer. Kanskje kan du nå målgruppene dine på en mer effektiv måte enn du har gjort tradisjonelt? Det handler om å våge litt mer, gjøre ting annerledes. Kanskje feiler du, men da sitter du uansett igjen med nyttig lærdom!

Se hele sofapraten med Anette:

Vi hjelper deg gjerne med konseptutvikling!
Anette Holtan
Leder Kundeopplevelse
anette@metrobranding.no
+47 975 99 047