Fra nettbutikk til turkamerat

Fjellsport er en av Norges ledende aktører innen friluftsliv og sportsutstyr på nett. Fjellsport-gjengen kjente på et behov for en tydeligere merkeidentitet – noe som kunne gjenspeile engasjementet, kulturen og gleden de selv finner i friluftslivet.

Kunde
Fjellsport

Løsningen

Sammen med Fjellsport, og basert på markedsinnsikt, utviklet vi en ny merkevareplattform med tydelig personlighet og en ny visuell identitet – en som gjenspeiler friheten, mestringen og gleden kundene opplever ute.

Fjellgeita som symbol representerer smidighet, styrke og eventyrlyst, mens friske farger, tydelig typografi og bildestilen skaper energi og nærhet. Med en varm og optimistisk tone snakker Fjellsport nå som det de faktisk er – en ekte turkamerat.

Foto: Bjarne Postma, Fjellsport

Testet og bekreftet

Før lansering ble den nye logoen testet av Ipsos mot den gamle for å måle gjenkjennelse og effekt. Resultatet var tydelig: Fjellgeita traff målgruppen bedre. Den ble oppfattet som mer moderne, energisk og friluftsorientert – og foretrukket av et klart flertall. Testen viste også at den nye logoen i langt større grad passer et friluftsmerke og assosieres med ord som livlig og spennende, i kontrast til den gamle logoen som ble sett på som trygg og tradisjonell.

Samarbeidet med Metro har vært utrolig gøy! De har vært fleksible, lyttende og kreative sparringspartnere gjennom hele prosessen – både strategisk og visuelt. Vi opplevde et team som virkelig forsto hvem vi er, og som hjalp oss med å løfte Fjellsport til et nytt nivå med en identitet som føles både ekte og energisk.
Rachel Sande Jacobsen
Markedssjef i Fjellsport
Vil du vite mer om dette prosjektet, ta kontakt med Kjartan!
Kjartan Høvik
Strategisk rådgiver
kjartan@metrobranding.no