Byrånytt

På hårtoppen etter strategisk snuoperasjon

PÅHÅRET Gruppen er kåret til Årets frisørkonsern 2025. Prisen er en anerkjennelse for en modig og helhetlig reposisjonering av merkevaren. – En suksesshistorie, sier Cathrine Stensland i Metro.

Frisørkjeden PÅHÅRET har de siste årene vært gjennom en omfattende og målrettet reposisjonering. Nå høster konsernet fruktene: Under Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) sin bransjefest 2025, ble de kåret til Årets frisørkonsern. Prisen deles ut til aktører som utmerker seg med kvalitet, utvikling og profesjonalitet. 

– Dette har vært et utrolig inspirerende prosjekt for alle involverte, hvor vi har jobbet skulder til skulder med en modig og hardtarbeidende kunde. Her har vi jobbet etter boka, og nå ser vi resultatene komme. Det er rett og slett en suksesshistorie, sier Cathrine Stensland, strategisk rådgiver i Metro.  

Fra A til Å 

Sammen med Metro har PÅHÅRET gjennomført en fullstendig renovering av merkevaren, med utgangspunkt i innsiktsarbeid og kundeanalyse. Resultatet er en spisset merkevarestrategi med tydeligere kundesegmentering. 

– Mange salonger prøver å være noe for alle. Vi ønsket heller å være det foretrukne valget for noen, sier konsernleder Aksel Reksten i PÅHÅRET Gruppen. 

– Det har krevd mot, men det har gitt resultater. 

Den nye strategien har gitt et gjennomarbeidet og helhetlig konsept – fra visuell identitet og salongdesign til ansattes uniformering og kundekommunikasjon. Det er også lansert en ny nettside og digital bookingløsning, skreddersydd for en smidig og stressfri kundereise. 

På hårtoppen 

Endringene har ikke gått ubemerket hen. Antall bestillinger har økt betydelig, og kundene gir tydelige tilbakemeldinger på forbedret kvalitet og opplevelse. Også bransjen har lagt merke til løftet.

– Dette er en bekreftelse på at hardt og målrettet arbeid lønner seg. Vi har vært gjennom en stor endringsreise de siste årene, og det er fantastisk å få denne anerkjennelsen, sier Reksten. 

Employer branding 

Reposisjoneringen handler ikke bare om kundene. Et viktig delmål har vært å styrke PÅHÅRETs posisjon som arbeidsgiver. 

– Det er ikke bare kundene som skal føle seg vel. Vi ønsker at våre ansatte skal være stolte av arbeidsplassen sin, sier Reksten. 

PÅHÅRET investerer betydelige ressurser i faglig utvikling, samarbeid med internasjonale trenere og et godt arbeidsmiljø. PÅHÅRET Gruppen legger betydelige ressurser i å tilby ordnede forhold, god opplæring og oppfølging av sine ansatte.   

– Å vinne denne prisen gir stolthet internt og inspirasjon til å utvikle oss videre. Det er en lagseier, og den smaker godt!