Tidligere søkte vi etter noe på google, og fikk presentert alternativer. Nå svarer AI-assistenten på spesifikke henvendelser med skreddersydde svar. Det er ikke lenger en kamp om å være ett av flere alternativ – men å være den ene som har svaret.
Da AI kom på banen, spredte frykten seg i kreative miljøer. Jeg innrømmer selv at det gjør vondt i skrivehjerte når jeg ser AI pumpe ut tekster med minimal input, som jeg tidligere hadde jobbet, pirket, skrevet og omskrevet for å få til.
Men sannheten er at AI bygger svarene sine på hvem som har mest troverdighet. Hvorfor skal AI gjengi ditt svar, dersom det er noe den har generert selv? Nå stilles det høyere krav til innholdet ditt, og du bør skrive det selv.
Det store spørsmålet er: hvorfor skal AI stole på akkurat deg?
Vi må utvide måten vi tenker på målgrupper, og optimalisere for to hovedgrupper:
Struktur er grunnprinsippet i godt innholdsdesign. AI-agenten tar seg ikke tid til å lete. Hvis ikke informasjonen er ryddig og strukturert satt opp – så hopper den videre til neste side.
Sørg for god URL-struktur, prioritert informasjonshierarki og bruk Schema-markup. Det er strukturert data du legger inn i HTML-koden på nettsiden din for å hjelpe søkemotorer og AI-systemer med å forstå innholdet ditt bedre.
AI-assistenter bruker strukturert data for å finne og forstå fakta raskt, og for å presentere mest mulig presis informasjon i svaret sitt. Jo ryddigere innholdet ditt er – jo mer sannsynlig er det at den finner det den leter etter.
Det er en god nyhet for oss som lenge har kjempet tilgjengelighet inn i designprosesser og digitale opplevelser, at vi nå ser hvor viktig det er med tilgjengelighet for AI.
AI-assistentene ser ikke – de leser. De bryr seg ikke om råflott design, fine bilder eller andre wow-faktorer. Tilgjengelighet er fremdeles en grunnpilar for godt innhold, både for mennesker og maskiner: universell utforming, klarspråk og maskinlesbarhet, er de beste prosessverktøyene du kan bruke for å skape godt innhold.
Med innhold som er basert på god struktur, alternative tekster og metatekster sørger du for at innholdet ditt får skinne – både for maskiner og mennesker. I tillegg må du sørge for god brukerflyt, og at informasjonen ikke er gjemt bak innlogging eller betalingsmurer – AI-assistenten gidder ikke prøve å feile. Ved første 404-feil hopper den videre til neste alternativ.
AI stoler på deg når du forholder deg til E-E-A-T-prinsippet:
Dette betyr at du må sende noen troverdighetssignaler til AI-assistenten, som viser at du er til å stole på, og at den trygt kan gjengi ditt innhold. Det gjør du ved å:
Ha synlig forfatterprofil med bilde og bio: vis oss hvem som har skrevet innholdet, og hvorfor du er ekspert på det du skriver om
Publiser innhold på troverdige plattformer: artikler og innlegg på faglige og troverdige arenaer gir sterke autoritetssignaler
Omtaler og lenker fra kilder AI stoler på: backlinks og referanser fra etablerte, pålitelige sider øker sjansen for å bli sitert.
Teknologien skrider frem, med ukentlige, om ikke daglige fremskritt. Det er vanskelig å si hvordan dette blir i fremtiden – vi må faktisk bare vente og se.
Det som er sikkert, er at AI-assistentene nå tilbyr oss en mulighet til å satse på det skikkelig gode kvalitetsinnholdet. Ikke gå i fellen med å overøse nettsider og brukeropplevelser med generisk innhold fra ChatGPT.
Nå er tiden for innhold som bygger på originalitet, substans og kreative tilnærmingsmåter – som er tilgjengelige for alle, bygget på ekspertise og kompetanse.