Innhold

AI-optimalisering: hva betyr det?

AI endrer mye – men prinsippene for godt innhold står fast. Forskjellen? Nå konkurrerer du ikke om en plass i søkeresultatet, men om å være det eneste svaret AI gir brukeren.

Fra utvalg til det eneste valget – hvordan AI velger

Tidligere søkte vi etter noe på google, og fikk presentert alternativer. Nå svarer AI-assistenten på spesifikke henvendelser med skreddersydde svar. Det er ikke lenger en kamp om å være ett av flere alternativ – men å være den ene som har svaret.

Da AI kom på banen, spredte frykten seg i kreative miljøer. Jeg innrømmer selv at det gjør vondt i skrivehjerte når jeg ser AI pumpe ut tekster med minimal input, som jeg tidligere hadde jobbet, pirket, skrevet og omskrevet for å få til.

Men sannheten er at AI bygger svarene sine på hvem som har mest troverdighet. Hvorfor skal AI gjengi ditt svar, dersom det er noe den har generert selv? Nå stilles det høyere krav til innholdet ditt, og du bør skrive det selv.

Det store spørsmålet er: hvorfor skal AI stole på akkurat deg?

AI-optimalisering: de tre grunnprinsippene

Vi må utvide måten vi tenker på målgrupper, og optimalisere for to hovedgrupper:

  • Nysgjerrige mennesker: optimaliser først og fremst for intuitive, scrollende mennesker, som tar valg basert på følelser og intuisjon
  • AI-assistenten: for det andre for en presis agent, som kun bryr seg om struktur, relevans og posisjon

Struktur

Struktur er grunnprinsippet i godt innholdsdesign. AI-agenten tar seg ikke tid til å lete. Hvis ikke informasjonen er ryddig og strukturert satt opp – så hopper den videre til neste side.

Sørg for god URL-struktur, prioritert informasjonshierarki og bruk Schema-markup. Det er strukturert data du legger inn i HTML-koden på nettsiden din for å hjelpe søkemotorer og AI-systemer med å forstå innholdet ditt bedre.

AI-assistenter bruker strukturert data for å finne og forstå fakta raskt, og for å presentere mest mulig presis informasjon i svaret sitt. Jo ryddigere innholdet ditt er – jo mer sannsynlig er det at den finner det den leter etter.

 

Tilgjengelighet

Det er en god nyhet for oss som lenge har kjempet tilgjengelighet inn i designprosesser og digitale opplevelser, at vi nå ser hvor viktig det er med tilgjengelighet for AI.

AI-assistentene ser ikke – de leser. De bryr seg ikke om råflott design, fine bilder eller andre wow-faktorer. Tilgjengelighet er fremdeles en grunnpilar for godt innhold, både for mennesker og maskiner: universell utforming, klarspråk og maskinlesbarhet, er de beste prosessverktøyene du kan bruke for å skape godt innhold.

Med innhold som er basert på god struktur, alternative tekster og metatekster sørger du for at innholdet ditt får skinne – både for maskiner og mennesker. I tillegg må du sørge for god brukerflyt, og at informasjonen ikke er gjemt bak innlogging eller betalingsmurer – AI-assistenten gidder ikke prøve å feile. Ved første 404-feil hopper den videre til neste alternativ.

Omdømme

AI stoler på deg når du forholder deg til E-E-A-T-prinsippet:

  • Erfaring: kom med egen erfaring, opplevelser og innsikt (gjerne tall)
  • Ekspertise: vis at du har faglig tyngde og kunnskap
  • Autoritet: omtale og anerkjennelse fra andre
  • Tillit: pålitelig og konsis informasjon

Dette betyr at du må sende noen troverdighetssignaler til AI-assistenten, som viser at du er til å stole på, og at den trygt kan gjengi ditt innhold. Det gjør du ved å:

Ha synlig forfatterprofil med bilde og bio: vis oss hvem som har skrevet innholdet, og hvorfor du er ekspert på det du skriver om

Publiser innhold på troverdige plattformer: artikler og innlegg på faglige og troverdige arenaer gir sterke autoritetssignaler

Omtaler og lenker fra kilder AI stoler på: backlinks og referanser fra etablerte, pålitelige sider øker sjansen for å bli sitert.

AI-optimaliseringens fremtid:

Teknologien skrider frem, med ukentlige, om ikke daglige fremskritt. Det er vanskelig å si hvordan dette blir i fremtiden – vi må faktisk bare vente og se.

Det som er sikkert, er at AI-assistentene nå tilbyr oss en mulighet til å satse på det skikkelig gode kvalitetsinnholdet. Ikke gå i fellen med å overøse nettsider og brukeropplevelser med generisk innhold fra ChatGPT.

Nå er tiden for innhold som bygger på originalitet, substans og kreative tilnærmingsmåter – som er tilgjengelige for alle, bygget på ekspertise og kompetanse.

 

Trenger du rådgivning? Ta kontakt 📲
Anette Svendsen
Innholdsdesigner
anette.svendsen@metrobranding.no