Vis meg din personlighet

Tenk bare på dette med mat. Hvilken oppskriftsapp skal du velge, hvilken matside er din favoritt, hvilke bloggere skal du følge, hvilke matvarekjede har de beste kundemagasinene?

Vis meg din personlighet

”Du skriver så fint”, hender det at oss skrivende folk får høre. ”Jeg vet ikke helt hva det er, men du har liksom en tvist på ting”.

Okay, det hender kanskje ikke så ofte for undertegnedes del, men det er veldig hyggelig de gangene det faktisk skjer: Man får ros for ”snerten” i skriveriene.

Min spådom: I 2016 vil ”snerten” for alvor komme på dagsorden.

Det er selvfølgelig fint at vi content-folk blir stolte og logrer med halen, men langt viktigere er det at dette ”jeg vet ikke helt hva det er” faktisk er en vesentlig konkurransefordel for de vi skriver for. Det handler om å lage innhold med personlighet – eller en tydelig tone of voice, om du heller foretrekker det anglofile.

I takt med at flere har kastet seg på content-bølgen, har også kvaliteten på innholdet økt. Det er rett og slett mange der ute som tilbyr knallgodt innhold – innhold som er både spennende og relevant for målgruppene.

Hvilket innhold velger kundene dine? ”Alle” satser på godt innhold, og dermed blir din personlige stil en avgjørende konkurransefaktor.

Tenk bare på dette med mat. Hvilken oppskriftsapp skal du velge, hvilken matside er din favoritt, hvilke bloggere skal du følge, hvilke matvarekjede har de beste kundemagasinene? Det bugner av fristende innhold for den matglade, både i kvalitet og kvantitet. Utfordringen er snarere å velge. Eller sett fra avsenders ståsted: Utfordringen er å bli synlig – og valgt.

Med andre ord begynner content-kampen å ligne den vi kjenner så alt for godt fra tradisjonell reklame. Med relevant innhold håper vi på en pull-effekt, men det er ikke til å komme forbi at konkurransen er tøff. Godt innhold er ikke lenger tilstrekkelig. Innholdet må i  tillegg skille seg ut – det må ha en gjenkjennelig stil og tone. Du må like måten innholdet blir presentert på for å bruke tid på det.

For ordens skyld så gjelder det ikke bare tekst, men det helhetlige uttrykket: Design, bilder, videoer, tekst, infografikk – hele ditt kommunikasjonsunivers må gjennomsyres av  din personlighet.

Det forventes en annen ”tone of voice” i Rema 1000 sine oppskrifter enn de som serveres av en gourmetbutikk, selv om begge kan tilby oppskrift på kjøttkaker i brun saus. Eksempelet er kanskje banalt, men det understreker et poenget. Hvordan skille innholdet fra et advokatkontor fra et annet? Hva med innholdet til to forsikringsselskaper? Eller forhandlere av elektroniske duppeditter? Det handler om personlighet.

Min spådom er at 2016 blir året der ”tone of voice” i innholdsmarkedsføringen for alvor kommer på dagsorden. Presenterer du egentlig stoffet på en måte som er i tråd med ønsket merkevare? Har du et bevisst forhold til hvordan presentasjonen skal gjenspeile din bedrifts personlighet? Godt innhold handler ikke bare om HVA du sier, men like mye om HVORDAN du sier det.

Hvordan lage innhold med egen personlighet? Sjekk Content Marketing Institutes ti tips.

Den som finner sitt personlige, unike uttrykk i innholdsmarkedsføringen – og som klarer å levere på dette over tid – vil opparbeide seg en konkurransefordel og få mer ut av content-kronene.

Relatert: