Vær synlig der folk leter etter julegaver – i Google

Tilby å sende og pakke inn julegaver – folk elsker å spare tid!

Vær synlig der folk leter etter julegaver – i Google

Er du synlig i årets julehandel, eller forsvinner du i mylderet? Her er noen tips for å øke julesalget på nett.

Optimalisering tar tid

For å få best mulig utbytte av julehandelen på nett bør du starte tidlig og tenke langsiktig, i alle fall hvis du ønsker trafikk og kjøp via organisk søk i Google. For veldig mange starter julehandelen nettopp i Google, med søkeordene som beskriver årets julegaveønsker. Da er det viktig å være synlig på det folk faktisk googler, når de er på jakt etter dine varer. Hva folk søker etter kan du finne gjennom en søkeordsanalyse.

Start i god tid før jul

Det tar ofte lang tid å skaffe seg gode plasseringer i det organiske søkeresultatet, og det er derfor lurt å tenke på landingssider/kampanjesider for julehandelen allerede et halvt år før julehandelen starter. Da har du god tid på deg til å utvikle godt innhold og sider som søkemotorer rekker å finne og indeksere i god tid før jul. Godt optimaliserte sider vil dessuten være med på å redusere eventuelle annonsekostander i for eksempel Google Adwords.

Men vil du fortsatt rekke årets julehandel, og har de populære julegavene på lager? Da må du smi nå. Pøs på med betalte søk, og vis at du har varene folk søker etter. Vi i Metro Branding hjelper deg gjerne med Google Adwords.

Gjør det lett å kjøpe

Mange nettbutikker bruker mye penger på å skaffe seg trafikk gjennom annonser og kampanjer i sosiale medier, men de fleste ville tjent mye mer på å optimalisere sin egen webside. Det hjelper ikke med mye trafikk hvis folk ramler av før varene havner i handlekurven. Bruk web-analysen du har tilgjengelig og finn ut hvor det går galt. Slik kan du optimalisere landigssidene dine. Ofte er det små justeringer som skal til - så følg med i webanalysen nå i julehandelen.

Sikre smidig betaling

I tillegg må du selvsagt sørge for at det ikke blir mer komplisert å handle på nett enn i kassa i en fysisk butikk. Dropp «min side» og personlige profiler. Få husker passordet som de opprettet i fjor uansett, og det er kronglete å logge seg inn. Når kundene dine sitter med full handlekurv og et kredittkort i hånda gjelder det å få transaksjonen gjennomført så smidig som mulig.
 

Slik optimaliserer du nettbutikken før jul:

* Lag egne julegave-kategorier på hjemmesiden tilpasset til ulike målgrupper. Mange vet ikke hva de skal kjøpe, og søker inspirasjon! Lag for eksempel en landingsside om "Julegavetips til kjæresten". Det er mange som googler "julegavetips"!

* Løft frem informasjon som den besøkende mener er viktig. Eksempelvis frakt- og leveringsvilkår. Å tilby lenger returfrist i denne perioden er ikke dumt!

* Husk å oppgi hva bestillingsfristen er, for å rekke å få gavene levert innen julaften. Bra å vite for kunden, og en bra call-to-action å i nettbutikken: "Bestill nå - og få gavene før jul".

* Tenk over hvordan du formulerer deg, og synligheten av call-to-action knapper.

* Sats på inbound- og innholdsmarkedsføring – content marketing – et interessant innhold vil tiltrekke seg kjøpere og føre til spredning i sosiale medier.

* Tilby å sende og pakke inn julegaver – folk elsker å spare tid.

* Test ut chat i nettbutikken om du ikke allerede har det – folk kjøper ofte produkter de har lite kunnskap om.

* Vær synlig i søkemotorer som Google. Opprett gjerne landingssider / kampanjesider for julen allerede på sommeren slik at Google rekker å indeksere og finne siden før jul.

Vil du ha hjelp til å optimalisere nettbutikken din? Vi i Metro Branding hjelper deg gjerne!

Relatert: