People first

Digital merkevarebygging handler ikke først og fremst om teknologi og hvilke knapper man trykker på. Det kommer det aldri til å gjøre.

People first

I media leser jeg om stadig flere digitale dommedagsprofeter som proklamerer at det digitale revolusjonstoget er i ferd med å forlate næringslivets perrong, og at det ikke vil komme så mye som en sykkeltaxi eller tuk tuk for å plukke deg opp hvis du ikke er klar.

 ”Digitaliseringsbølgen er over oss, og nåde den som ikke har kjøpt billett” (helst via Vipps).

Retorikken som florerer er like brutal som den er ensporet, og jeg registrerer at mange digitale nisjeselskaper bruker mye tid på å krangle om hvem som kan mest om teknologi. Paradokset er at samtidig sitter det mange bedriftsledere og klør seg litt i hodet. Aldri før har det florert så mange nye digitale begreper man bør få et strategisk forhold til.

Problemet er ikke teknologien i seg selv - for den er fantastisk, men problemet oppstår når fokus på teknologi overskygger strategi. I dette noe diffuse og tåkebelagte digitale landskapet føler jeg derfor et behov for å tenne en liten fakkel. 



Ingen digital revolusjon

For det første: Den digitale ”revolusjonen” er ikke en revolusjon, den er en naturlig evolusjon som er i konstant endring. Den har ingen definert avgangstid eller endestasjon. Det betyr i praksis at du som bedriftsleder kan gå ombord på det toget du føler er riktig for din virksomhet. Togene går hele tiden, 24 timer i døgnet og med like stor punktlighet som Flytoget.
 
For det andre: Hvor er kreativiteten blitt av? Hvor er fokuset på å skape de gode historiene som vekker følelser og engasjement hos folk? Digital merkevarebygging handler ikke først og fremst om teknologi og hvilke knapper man trykker på. Det kommer det aldri til å gjøre. 

Det starter aldri med teknologi

Selvfølgelig bør du som kunde kreve at ditt kommunikasjonsbyrå har betydelig digitalkompetanse, og at de vet hvordan man skal måle, teste og optimalisere kampanjer på tvers av digitale kanaler. I tillegg bør byrået selvfølgelig ha design, UX og teknologikompetanse, men det er ikke gjennom teknologiforståelse alene at man skaper sterke merkevarer i digitale flater.

Det starter aldri med teknologi. Det starter med strategi. Og enhver solid og effektiv digitalstrategi stammer fra en inspirerende visjon og en sterk merkevarestrategi. For å sitere min gode kollega og performance-ekspert Kim Nygaard: ”Det hjelper ikke å være først på Google hvis du ikke har noe interessant å fortelle når de kommer inn på siden din.” 

Vil du bli en digital vinner?

Så her er mitt tips til deg som bedriftsleder eller markedsansvarlig: Ønsker du å bli en ”digital vinner”, oppfordrer jeg deg til å ta en grundig titt på merkevarestrategien og visjonen din. Forsøk å definere hvorfor ditt selskap i det hele tatt eksisterer. Og spør deg selv: Hva hadde verden gått glipp av hvis din bedrift på magisk vis forsvant i morgen? Gjennom en slik prosess får du både definert din samfunnsrolle, hvordan ditt selskap kan være nyttig for folk, og samtidig oppdage digitale mulighetsrom som gjør at du kan nå de digitale vekstmålene du har satt deg. 
 
For det heter ikke ”mobile first”. Det heter ”people first”.

Espen Linna i Metro Branding

Espen Linna er strategisk rådgiver i Metro Branding med spesielt fokus på digitale kommunikasjonsløsninger. Han har vært med på å lansere og implementere digitale strategier for flere av Norges største selskaper. Kontakt gjerne Espen for en uforpliktende prat.