Merkevarer må stå frem i krisetider

Det er når krisen rammer at både du og dine kunder får se hva merkevaren er laget av.

Merkevarer må stå frem i krisetider

Koronasituasjonen dominerer oss fullstendig. Det er i slike tider at merkevarer må stå frem og vise ansvar. Markedet forventer nemlig noe ekstra fra de store og synlige selskapene. Her er noen tips til hvordan du kan tenke merkevare i disse koronatider.

Koronakrisen har rammet oss som et slag som ingen var forberedt på. I løpet av få dager har vi måttet forkaste planer og endre på strategier. Heldigvis: Alle årene med møysommelig merkevarebygging gjør at du har et bedre utgangspunkt for å komme gjennom krisen enn mange andre. Men samtidig: Folk har forventninger til de sterkeste merkevarene. Det er enda viktigere enn noen gang å trå varsomt og holde tunga rett i munnen.

Fire spørsmål du bør stille deg
Det forventes at alle bidrar i den store dugnaden som nå pågår. Og en litt ekstra høy forventning er det til de største merkevarene; det forventes at du viser en større samfunnsånd enn bare å følge retningslinjene gitt av myndigheter. Her er spørsmål du bør tenke gjennom:

1. Tar merkevaren tilstrekkelig samfunnsansvar? Kan selskapet bidra direkte i den pågående krisen, med varer, kompetanse eller tjenester? I så fall er tiden inne for å vurdere en ekstra dugnadsinnsats. Hvis bedriften ikke kan bidra direkte, så har vi alle en mulighet til å gjøre en mer indirekte innsats. Kanskje kan du finnepå noe hyggelig for kundene dine? Eller naboene til bedriften din – eller de ansatte? Vi trenger alle litt inspirasjon i disse tider, og ingenting er bedre enn om du som merkevare kan bidra til å tenne et lys. Å spre håp og optimisme er faktisk en viktig jobb!

2. Viser du at du bryr deg? Det er fort gjort å bli praktisk og rasjonell når krisen står på døra. Det skal vi selvfølgelig også være. Men sterke merkevarer formidler også følelser. Fortsett med det! Vis empati, fortell ekte historier og by på deg selv. I krisetider trenger vi at merkevarene går foran og bryr seg.

3. Skal du selge varer? Selv om det er fristende å få fart på salget med salgsutløsende kampanjer, kan det være gode grunner til å vente litt med de mest pushy kampanjene. I alle fall i en tidlig fase av krisen. Gjør en grundig vurdering av om salgsbudskapet ditt kan oppfattes “umusikalsk”. Kan godt, merkevarebyggende innhold væreet bedre alternativ?

4. Er du synlig nok? Det er ingen grunn til å pile av gårde med halen mellom beina når det blåser. Snarere tvert imot. Så sant du har et relevant budskap, er det all grunn til å holde trykket oppe. Erfaring tilsier at det vil kunne styrke deg på lang sikt.

Les også: Bygg sterk merkevare med innhold

Praktisk gjennomføring
Koronatilstandene gjør at de opprinnelige planene må under lupen på nytt, og du må kanskje tenke annerledes og kreativt hva gjelder praktisk gjennomføring. Her er noen tips du kan ta med deg i vurderingene:

  • Lag relevant og nyttig innhold
  • ... men selv om du gjør endringer, er det viktig å holde fast ved kjernen i merkevaren din
  • Gjør en vurdering av vektingen mellom taktisk og merkevarebyggende kommunikasjon
  • Vis empati
  • Bruk sosiale medier aktivt, men tenk igjennom vinkling, takt og tone
  • Hold fast på markedsbudsjettet hvis du kan – synlighet er viktig for å opprettholde kjennskap/kunnskap
  • Bruk animasjon og infografikk hvis det er vanskelig å få tatt bilder og ekte video
  • Overvåk kanalene dine nøye og gjør løpende justeringer
  • Behold helikopterblikket – det du gjør i dag vil definere deg i morgen

    Les også: Trøste og bærekraft