Hva er egentlig merkevarebygging?

"Fremstå som en fristende pære i jungelen av epler"

Hva er egentlig merkevarebygging?

En merkevare kan enkelt og greit beskrives som «alle assosiasjoner» markedet har til ditt selskap og dine produkter og tjenester.

Merkevarebygging handler om å påvirke disse assosiasjonene, så godt det lar seg gjøre.

Evig eies kun et dårlig rykte, heter det. Og du kunne kanskje ønske deg at det samme prinsippet gjelder med motsatt fortegn – at et godt omdømme eies for evig og alltid. Sånn er det naturligvis ikke. Faktisk eier du ikke din egen merkevare i det hele tatt. Det er det kundene dine som gjør.

Du eier ikke din egen merkevare 

Ja, du leste riktig. Rent juridisk er det kanskje ikke helt sånn, men til sjuende og sist er det omgivelsene dine som definerer deg som merkevare. Det beste du kan gjøre er å forsøke å påvirke så godt du kan, sånn at dine viktigste målgrupper oppfatter deg slik du ønsker.

Les også: Hva er forskjellen mellom et varemerke og en merkevare? 

Markevarebygging fra A-Å

Nettopp derfor er det ikke tilstrekkelig å avgrense merkevarestrategien til å handle om «bare» kommunikasjon og markedsføring – eller en logo og grafisk uttrykk – slik det gjøres i noen sammenhenger.

Jo da, det er viktige knagger å henge arbeidet på, men det hjelper ikke hvis du ikke samtidig tenker på alt det andre som påvirker. Du må jobbe med hele kundeopplevelsen for å bygge en sterk merkevare. Hvordan oppleves dine produkter/tjenester? Hva med ettermarkedet? Innovasjon? Og ikke minst: Hvordan er internkulturen? En merkevareopplevelse kan ødelegges i en fei hvis ikke de ansatte har eierskap til strategien som du så møysommelig har lagt.

Les også: Merkevarebygging i Google

De nederste fruktene

Merkevarebygging handler om å gi en merkevare verdier og innhold, slik at du du framstår som en fristende pære i jungelen av epler.

Det er en krevende øvelse, men ikke umulig: Du må ha en tydelig strategi for hva merkevaren skal stå for – og ditto velge bort alt du ikke skal fokusere på. Ikke minst trenger du en god plan for hvordan strategien skal omsettes til praktisk handling.

Når det gjelder det siste, så må du holde tunga rett i munnen og være tålmodig. I og med en merkevare er «alle assosiasjoner» markedet har til deg, er det nesten ingen grenser for hva du kan sette i gang av tiltak. Det er imidlertid de færreste forunt å ha ubegrensede ressurser, og dermed handler det om å prioritere riktig – om å gjøre de viktigste grepene først, og om å ha et perspektiv som strekker seg lenger enn neste budsjettår.

Merkevarebygging

Merkevarebygging handler om å gi en merkevare verdier og innhold, slik at du du framstår som en fristende pære i jungelen av epler. «Alle assosiasjoner» markedet har til deg skaper din merkevare.

Se deg selv utenfra

I og med det er kundene dine som «eier» merkevaren din, er det avgjørende å ha innsikt i hvordan markedet faktisk opplever deg. Dessverre er det her mange svikter. Det kan være dyrt og krevende å ha gode rutiner for å måle merkevarestyrke (kjennskap og kunnskap). I stedet tar man gjerne sjansen på at «vi vet hvordan markedet opplever oss», og tar beslutningen deretter.

Å operere i et ekkokammer er aldri særlig lurt. Gode og pålitelige lytteposter som gir et objektivt svar på hvordan markedet opplever din merkevare, er avgjørende.

Og dessuten svært motiverende internt: Ved å jobbe strategisk og helhetlig, og måle jevnlig, vil du se om du og dine kolleger klarer å flytte markedets merkevareopplevelse i ønsket retning.

Lære mer om merkevarebygging? Delta på et GRATIS merkevareseminar.

Relatert: