Fra B2B til B4B

Vi må tenke kundereise fra kjøp til bruk, til etter-service og bekreftelse

Fra B2B til B4B

Vi ser en endring i B2B-markedet. Bedriftene må i større grad rette seg mot å jobbe for sine bedriftskunder i motsetning til bare å selge til dem. Trenden brer om seg, den har fått et navn - B4B.

B4B står for Business for (4) Business, der det er kundens behov skal drive forretningsforholdet og ikke ditt produkt. Der bedriftene før hadde fokus på salg dreier det nå mot å levere resultater for sine kunder.

Egentlig er det enkelt å forsvare
Dine kunder ønsker å oppnå et bestemt resultat, og du ønsker selvfølgelig at de lykkes med det.

Ved å endre tankesettet på denne måten oppnår vi flere positive ting. Vi må tenke nytt og annerledes rundt produktutvikling, salgstilnærming og kommunikasjon. Vi må tenke kundereise fra kjøp til bruk, til etter-service og bekreftelse. Vi må ta en tydelig posisjon.

Endringen kommer, og du er ikke alene
En nordisk undersøkelse utført av analyseselskapet Kairos Future viser at hele 70 prosent av alle nordiske bedriftsledere anser at deres forretningsmodeller er utdaterte innen fem år.

En femtedel oppgir at de har mindre enn to år på seg til å bytte forretningsmodell. Undersøkelsen viser også at 38 prosent av bedriftsledere tror de har en omveltende (Disruptiv) endring foran seg de nærmeste årene.

Noen tips for å lykkes med B2B, eller B4B, om du vil …

Forstår du hvorfor kundene kommer din vei? 
Det handler om innsikt. Hva ønsker de å oppnå med ditt produkt eller tjeneste? Ta deg tid til å snakke med dine kunder, særlig de som lykkes. Finn ut hvordan de bruker ditt produkt og hvorfor - på den måten kan du dele kunnskapen med potensielle nye kunder.

Hva skjer etter salg?
Hvordan kan du ta vare på kunder etter salget er oppnådd?  Er det et gap mellom hva du tilbyr og hva kunden faktisk opplever?

Mister du kunder?
Hvorfor? Er det et segment som peker seg ut og hvorfor? Prøv å finne svakheter og finn ut hvordan du kan gjør det bedre. 

Er du innovativ?
Evnen og ønske om å tenke nytt er nøkkelen til å tilpasse seg som bedrift. 

Klarer du å implementere?
Møter du motstand i organisasjonen, så er det mindre sansynlig at du kan tilpasse deg et nytt tankesett. 

Vi i Metro Branding har mange B2B-kunder og vi vet at nøkkelen til gode resultater ligger i god innsikt og fokus på kundeopplevelse. Vi strukturerer opp kategorier og produkter i systemer, vI lager kommunikasjonskonsepter, vi lager godt innhold, vi tenker salgsstøtte og vi tenker forretningsutvikling. 

Ta kontakt om du ønsker en nærmere prat!

30. november arranger Metro Branding seminar om merkevarebygging B2B, eller rettere sagt B24, på DOGA i Oslo.

Relatert: