Få mer ut av markedsbudsjettet med SEO

Skal du få full uttelling for TV-reklamen din, og andre push-aktiviteter, må du også investere i SEO. Det er ikke snakk om enten eller, men både og.

Få mer ut av markedsbudsjettet med SEO

For noen bedrifter er søkemotoroptimalisering (SEO) noe ullent, teknisk og vanskelig - noe de ikke vil bruke tid og krefter på. Det kan koste dem dyrt.

Å ikke se verdien av god synlighet i Google virker uforståelig for de fleste som jobber med markedsføring. Likevel er søkemotoroptimalisering noe som en del toppledere fortsatt ikke tar skikkelig på alvor. Selv hadde jeg som bedriftsleder aldri tillat å bruke en eneste krone på push-markedsføring, før jeg var sikker på at produktene eller tjenestene firmaet mitt tilbød var synlig i Google. Hva er vitsen å markedsføre noe som folk flest ikke finner? For folk flest bruker Google.

 

Se hele bildet

De som ikke forstår verdien av SEO, ender gjerne opp med en markedsmiks som i all hovedsak baserer seg på push-aktiviteter. At TV, radio, print, bannerannonser og e-postutsendelser kan fungere bra, det er det ingen tvil om. Men skal du få full uttelling for TV-reklamen din, og andre push-aktiviteter, må du også investere i SEO. Det er ikke snakk om enten eller, men både og.

 

Ikke kast penger ut av vinduet

En pushaktivitet alene kan naturligvis føre til konvertering. Trenger du ny vaskemaskin og ser en TV-reklame med et tilsynelatende godt tilbud, kan det selvsagt føre til at du drar til butikken ved første anledning og kjøper produktet for å unngå at skittentøyet hoper seg opp. Men i mange tilfeller fører en TV-reklame (eller annen pushaktivitet) til at potensielle kunder griper etter mobilen eller nettbrettet og søker etter produktet. Hvem som var avsender av den opprinnelige reklamen blir plutselig helt irrelevant, når andre tilbydere av det samme produktet rangerer høyere enn deg i Google.

Lojale forbrukere er som kjent en utdøende rase, og det er de tre øverste organiske oppføringene i Google som får 55 prosent av trafikken. Færre enn ti prosent klikker seg videre til side to i Google. Er du ikke på førstesiden, når noen søker det du kan tilby, har du med andre ord tapt. Hvorfor risikere det, og kaste penger ut av vinduet?

 

Kjent taktikk å utnytte andres uvitenhet om SEM

Det er en kjent taktikk blant mindre aktører å utnytte kjølevannet av interest-fasen som de store flaggskipene i bransjen skaper. Når markedslederne dundrer på med TV, radio og print for millioner av kroner, sørger de små for å optimalisere digitalt, og høste trafikken fra søkene i Google som de store har skapt. Snakk om å ta ROI-innersvingen på dine største konkurrenter!

 

SEO er mer enn godt innhold

Det er en utbredt myte at SEO bare handler om å lage bra innhold. Bare du har bra innhold, så skal liksom ting skje helt av seg selv – og du raser oppover i søkeresultatet. Det er selvsagt ikke tilfelle. Bra innhold er en forutsetning for å lykkes med SEO, men det handler om mye mer enn det. Hvordan du presenterer innholdet ditt, hvordan nettsiden din tar i mot søkerobotene når de crawler siden din –  og å avdekke hva kundene dine faktisk søker etter for å finne det du tilbyr –  er også  svært viktige faktorer for å lykkes med SEO. Ingen ting skjer av seg selv. Å tro det er ganske naivt.

 

Taper kampen på oppløpet

Det er ikke godt å vite hva som egentlig gjør at overraskende mange ikke er synlig nok i søkemotorene. Kanskje er det frykten for at SEO er noe ullent og vanskelig? Eller misoppfatningen om at alt løser seg med content marketing alene? Én ting er i alle fall sikkert: De som ikke tar SEO på alvor, ender raskt opp sammen med haren som kappløp med skilpadden – og taper kampen på oppløpet.

Vil du vite mer om SEO? Ta kontakt med Kim Nygaard, Content Manager i Metro Branding. 

Trenger du hjelp til en helhetlig merkevarestrategi, som også gjør deg synlig digitalt? Vi i Metro Branding kan hjelpe deg!

Relatert: