Emoji - Verdens største språk

Siden de små bildene ble lansert i 1998, har antallet og bruken av emojis vokst enormt.

Emoji - Verdens største språk

Det dukker hele tiden opp nye og spennende virkemidler innen markedsføring, men ingen har større potensiale enn fenomenet ”emojis”.

Hva er emojis?
Emojis, som på norsk betyr elektroniske bilder, er små ideogrammer brukt i sosiale medier og på nettet for å uttrykke eller underbygge følelser. Siden de små bildene ble lansert i 1998, har antallet og bruken av emojis vokst enormt. I følge Swyft Media deles over 6 milliarder emojis hver eneste dag, og det finnes en emoji for så å si hvert eneste ord i hvilken som helst ordbok. Det er The Guardian som har omtalt det som verdens største språk, nettopp fordi det kan tolkes likt på tvers av landegrenser. Kort sagt er emojis et unikt fenomen med stort potensiale.

Men hvordan kan man bruke det til å markedsføre seg selv og sitt produkt?
SKILL DEG UT! Med tanke på all den informasjon vi blir utsatt for hver eneste dag, kan det være vanskelig å skille seg ut i mengden. Her kan emojis være et nyttig virkemiddel. Som kjent sier et bilde mer enn tusen ord, og de små emoji-bildene kan gjøre det lettere for forbrukeren å visualisere et budskap, og kan i enkelte tilfeller erstatte ren tekst. En annen fordel er at man kan snakke samme språk som forbrukeren, noe som gjør interaksjonsterskelen lavere. Ved å benytte disse egenskapene kan man lage kampanjer som skiller seg ut, noe vi skal se flere eksempler på.

Emojis kan erstatte ren tekst, noe tennis-spiller Andy Murray beviste da han brukte emojis til å fortelle om bryllupsdagen sin. Emojis kan erstatte ren tekst, noe tennis-spiller Andy Murray beviste da han brukte emojis til å fortelle om bryllupsdagen sin. Emojis kan erstatte ren tekst, noe tennis-spiller Andy Murray beviste da han brukte emojis til å fortelle om bryllupsdagen sin.

Et av de beste eksemplene ble lansert i Kina i 2014. Landet, som opplever en enorm økonomisk oppsving, har en befolkning som jobber døgnet rundt. Konsekvensen er at foreldre ikke hadde tid til å være sammen med barna sine. Denne triste realiteten visste kjeksmerket Oreo å benytte seg av. De utviklet en emoji-basert kampanje der foreldre kunne ta bilde av seg selv og barna, for deretter å integrere dem i ferdigutviklede emojis som illustrerte alt i fra restaurantbesøk til en tur i parken. På den måten kunne foreldrene dele ”opplevelser” med barna sine, uten selv å være tilstede. Selv om det kan virke kynisk, fungerte kampanjen. På bare 11 uker var 99 millioner emojis generert, og salget av Oreo hadde økt med 50 prosent.

Siden har det dukket opp flere virkningsfulle måter å bruke disse folkekjære ikonene på, som hos PETA, GE og Coca Cola. Selv om omfanget fortsatt er begrenset, er potensialet så stort at vi er sikre på å se flere eksempler veldig snart – også i Norge.

Les også mer om bruken av Kanvas i sosiale medier...