Designtrender 2017

Design påvirker kjøpsbeslutningen. Du har bare 3 sekunder på å overbevise kunder i butikken.

Designtrender 2017

Tre ganger i året er det ekstra gøy å gå i matbutikkene. I februar, mai og september er det lanseringsvinduer i dagligvarene, der mange produktnyheter ser dagens lys. Med hjerte for konseptuelle trender og pakningsdesign er det spennende å se hvilke produkter som kommer, og om det er noen pakningstrender som skiller seg ut.

Design har mye å si, fordi vi bruker i gjennomsnitt 3 sekunder i kjøpsbeslutningen. Det bør være fristende, tydelig og skille seg ut i mengden. Konseptuelle trender kommer og går, mens noen består år etter år.

Her er syv spennende designtrender:
 

MØNSTER

Mønster-trenden varer år etter år, og det skjønner vi godt! Når dette virkemiddelet blir gjort på en flott måte kan det være med på å heve et produkt betraktelig. Et mønster kan oppleves som en del av en merkevare, og som skaper gjenkjennelse på lang avstand. Selv om mønster kan virke enkelt, kan det gjøres på en dynamisk og varierende måte innenfor et tema og det blir utført på en god måte. Det kan være det bærende elementet i designet som er med på å gi produktet identitet og personlighet.

PRODUKT + DESIGN = SANT 

Vi ser at kreative innsyn blir mer og mer brukt som en del av designet. Produktet spiller på lag med resten av designelementene, og skaper en helhet. Produktet blir vist frem på en interessant måte i stedet for å gjemme det vekk, eller å bare ha et tradisjonelt innsyn. Innsynet blir gjort på ulike måter. Noen spiller på humor, smartness eller på en meningsfylt måte. Dette gjør at kundene stopper opp og legger merke til det. En trend som er lett å bli i godt humør av!

ENKELHET

I vår hektiske hverdag har vi som kunder ikke tid til å studere hver eneste produktdetalj. Denne trenden er tydelig og rett på sak med få grafiske elementer og bold typografi. Man holder seg til det viktigste og hjelper kjøperen til å ta en mer informert beslutning. Et visuelt ryddig oppsett formidler informasjonen raskt og lar produktet skinne i all sin enkelthet. Tydelige fargekontraster er med på å skille variantene fra hverandre. Less is more!

PERSONLIGHET

Personlighet og varme er noe som karakteriserer denne trenden svært godt. Gjennom håndtegnet typografi og personlige illustrasjoner skaper man det organiske og nære uttrykket, og som skiller seg fra det stramme og det ”perfekte” utrykket. Denne trenden er vi vant til å se på bl.a. kortreist mat og økologiske produkter, men nå ser vi at dette blir mer og mer adoptert hos de større merkene – nettopp for å skape følelsen av håndlaget og sunnhet. Denne trenden er en sterk kontrast mot den digitale verden vi lever i nå.

FARGERIKT

Farger gjør noe med oss, og fremkaller følelser! Vi vet at farger påvirker kjøpsbeslutningene våre, og dette er en av de sterkeste virkemidlene vi bruker på emballasjedesign. Nå ser vi farger blir brukt på en ny og spennende måte, der hele fargespekteret blir tatt i bruk. Farger brukes veldig ofte til å navigere varianter fra hverandre, siden farger er noe vi lettere husker enn tekst. Nå ser vi at fargene blir brukt på en enda kraftigere måte, og i spennende og uvante kombinasjoner.

DET VAR EN GANG... 

Bak hvert design ligger det en historie og strategi. Dette kan tas ut på ulike måter. Nå ser vi små historier blir vist gjennom pakningsdesign med fortellende illustrasjoner. Det er historier som kan være fra fantasiverdener med eventyraktige illustrasjoner eller fra en annen tidsepoke og et annet sted. Dette uttrykket skaper gode vibber og gjør noe med oss. Forbruker kan leve seg inn i fortellingene, og drømme seg litt bort. Dette er pakningsdesign som det er lett å bli sjarmert av, og som kan være vanskelig å kvitte seg med selv om innholdet blir borte.

ØKOLOGISK

Dette er en trend som går mer på selve emballasjen enn designet. Emballasje som er miljøvennlig, biologisk, naturlig og bærekraftig er en trend som er kommet for å bli. Det er veldig positiv for miljøet, når man f.eks kan lage flasker av resirkulert havplast. Bærekraftig design kan gi en tilleggsverdi til et produkt, og som kan være med på å skape en betydning. Grønn emballasje heier vi på, og som vi håper er en trend som vokser for hvert år som går!

Kilde: 99 designs
  

Vil du vite mer om konseptutvikling? Kontakt vår senior designer Linn Borger Eriksen