Derfor bør du slutte å ha logo i e-postsignaturen

Logo i e-postsignatur? Absolutt ikke, sier vår ekspert på gode brukeropplevelser.

Derfor bør du slutte å ha logo i e-postsignaturen

Hæ?

Fra et merkevareperspektiv er det en prinsipiell selvfølge at vi ønsker å ha logoen med i e-postsignaturen. Hallo, det er logoen vår! Den er sterk, den er fin, den posisjonerer oss, den forteller alt, den er kjent. Den må med!

Men er det egentlig så lurt?

Det er verdt å ta en reality-sjekk på hvordan du fremstår i dialogen på e-post. Sett deg i mottakers situasjon, og sjekk din egen inboks. Det kan gjøre vondt.

E-postsignaturen er ingen reklameplass

Kunder, samarbeidspartnere eller kolleger ønsker ikke å se bilder av produkter, lenke til nyhetsbrev, sosiale medier, priser dere har vunnet – eller logo - når de kommuniserer med deg på e-post. Tenk deg om en telefonsamtale hadde blitt avsluttet på samme måte ...

Nei, e-postsignaturen skal handle om hvem som mailer deg og hvordan du kan komme i kontakt (utover å svare på mailen selvfølgelig). Ikke press inn reklame her! Det passer seg ikke.

Les også: UX er den nye brandingen

Tenk på mottaker

Dialogen blir slitsom for mottaker når det er bilde på bilde og tekst på tekst. Har du en kompleks e-postsignatur må du i det minste sørge for at den kun er i første e-post, og ikke hver gang du trykker «reply». E-post leses i apper vi bruker daglig. Det er en digital postkasse, noen ganger formelt, men også til lavterskel-beskjeder – som en slags chat. Ha derfor en kortversjon-signatur tilgjengelig for å gjøre kommunikasjonen enklere og mer brukervennlig.

Ta det på alvor. Ha bare med det som er nødvendig, og ønsket alternativ kontaktkanal (telefonnummer?). Ikke alle mulige måter å kontakte deg på.

Les også: 10 tips når du filmer med mobil

Hørt om universell utforming?

Du har kanskje lagt merke til det. I e-postdialog frem og tilbake forsvinner ofte bilder og logoer på et eller annet tidspunkt. Research i fersk inbox bekrefter derfor anbefalingen om å droppe bilder for å oppleves mer tilgjengelig og lett å kommunisere med. De som fremstår best i min inbox er faktisk dem som ikke har grafikk i e-postsignaturen. Og har du grafikk bør du imidlertid ha et godt filnavn og alternativ tekst på bildet (ja, det er mulig - og enkelt å sette opp i outlook: høyreklikk på bildet og velg «Rediger alternativ tekst").

Har du logo eller bilde i e-postsignatur, uten et godt filnavn og alternativ tekst, kan det altså ende opp med å se slik ut for mottaker:

<image001.png>

Hvis firmanavnet bare kommer frem gjennom logo, vil denne informasjonen som regel gå tapt. Og for svaksynte, som får eposten lest via brukerverktøy, vil det ofte høres slik ut:

«Vennlig hilsen Kristine, image001.png ...» Ikke særlig nyttig for mottaker.

Har du navn på firmaet i ren tekst derimot, vil den være tilgjengelig for alle, uansett. 

Tenk også på bruk av lenker til Facebook, Twitter, Linkedin og nettside. De kan se pene ut i oppsettet ditt, men blir e-posten konvertert til ren tekst blir det tungt for mottaker med mange lange urler.

E-post blir noen ganger konvertert til ren tekst. Tanken med mange kontaktpunkter i sosiale medier og nettsider er bra, men URLene skaper et kaos. Er det virkelig nødvendig å ha med alle lenker i denne kanalen?

Bilder og logo forsvinner av ulike grunner

Hvorfor bildet (av logo eller annet) ofte forsvinner kan ha flere årsaker, blant annet:

• «Last ned bilder» er ikke aktivisert hos mottaker
• De fleste e-postprogrammer blokkerer bilder som standard
• Mange e-postprogrammer lagrer bilder som vedlegg
• E-postprogrammene behandler bilder forskjellig: om det er en enkel e-post, tråd eller videresending

Stygg logo?

Selv om bildet er klart og fint hos deg, vil det kunne opptre dårlig hos mottaker. Tur-retur gjennom applikasjoner kan føre til at det blir komprimert og lurvete. Hva er da etterlatt inntrykk?


E-postsignaturen slik den er tenkt, men logoen har blitt komprimert av en app. Bilde i e-postsignatur er rett og slett gammeldags. Metro Branding feier for egen dør ...

Konklusjon? Less is more – også i e-postsignatur!

Hilsen minimalisten i avdelingen for gode brukeropplevelser :)

Du trenger strengt tatt ikke mer i en e-postsignatur. Vært kort, presis og tilgjengelig med telefonnummer.