Ny undersøkelse om effekt av innholdsmarkedsføring

Hvordan står det egentlig til med måling av effekt for norske annonsører, og i resten av verden?
Det vil International Content Marketing Forum (ICMF) finne ut ganske snart.

Årets ICMF Barometer ble tidligere i høst sendt ut til annonsører i ti land.
I Norge samarbeider ANFO og Metro Branding om gjennomføringen av undersøkelsen.

Content marketing og ny teknologi

Undersøkelsen vil blant annet gi svar på om annonsører våger å ta i bruk ny teknologi for å kommunisere, og i hvilken grad effekt av content marketing blir målt. Undersøkelsen vil gi svar på hvordan bedrifter prioriterer for neste års markedsbudsjett.

– Bruk fem minutter på undersøkelsen og få verdifull kunnskap tilbake, oppfordrer Jan Morten Drange, administrerende direktør i annonsørforeningen ANFO.

Prioriteringer i markedsbudsjettet

Undersøkelsen vil også kartlegge hvilke prioriteringer bedriftene gjør for innholdsmarkedsføring. Legges trykket på plan og innsikt, på konsept og innholdsproduksjon, i distribusjon og spredning eller på effektmåling?

Når du fram med det gode innholdet ditt – eller forsvinner det i mengden?

Innholdsmarkedsføring har lav verdi hvis distribusjonen er dårlig, og effekten ikke er målbar.

– Innsiktsfasen er en viktig investering i kunnskap om hvordan målgruppen kan påvirkes, slik at ønsket effekt kan oppnås. Det viser seg imidlertid at det er store forskjeller på hvilken fase det investeres mest i, forklarer Drange i ANFO.

Resultatene fra 2019 viste at det er store forskjeller fra land til land.

Hvordan har koronaen påvirket oss?

Spørsmålene vil også gi svar på hvordan Covid-19 har preget annonsørene på tvers av landegrenser, og i hvilken grad det har påvirket innholdsstrategien.

Nå får kommunikasjonsledere i ti land en spørreundersøkelse i innboksen for å ta temperaturen på innholdsmarkedsføringen. Svarene kommer i midten av november.

Om ICMF Barometer

  • International Content Marketing Forum (ICMF) har siden 2015 stått bak ICMF Barometer, en undersøkelse som samler inn data fra kommunikasjonsledere på tvers av landegrenser.
  • I årets undersøkelse er ti land med.
  • Flere hundre bedrifter og organisasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Belgia, Nederland, Tsjekkia, Polen, Østerrike, Sveits og Tyskland deltar i undersøkelsen, som blir gjennomført av det anerkjente tyske analysebyrået Scion Research Labs. Metro Branding er Norges representant i ICMF, og ANFO står for innhentingen av data fra annonsørene i Norge.

Bildetekst: ANFO og Metro Branding står bak undersøkelsen, i samarbeid med ICMF. Fra høyre: Administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO, fagansvarlig for innhold og synlighet i Metro Branding, Eli Tørud, fagdirektør i ANFO, Håvard Bakken og Norges ICMFrepresentant Paal-André Schwital.

Tips til effektfull innholdsmarkedsføring?
Kjartan Høvik
Leder Kommunikasjon og synlighet
kjartan@metrobranding.no
+47 915 74 756