Hvordan står det egentlig til med måling av effekt for norske annonsører, og i resten av verden?
Det vil International Content Marketing Forum (ICMF) finne ut ganske snart. Resultatene kommer rett på nyåret.
Årets ICMF Barometer ble tidligere i høst sendt ut til annonsører i ti land.
I Norge samarbeider ANFO og Metro Branding om gjennomføringen av undersøkelsen.
Content marketing og ny teknologi
Undersøkelsen vil blant annet gi svar på om annonsører våger å ta i bruk ny teknologi for å kommunisere, og i hvilken grad effekt av content marketing blir målt. Undersøkelsen vil gi svar på hvordan bedrifter prioriterer for neste års markedsbudsjett.
– Bruk fem minutter på undersøkelsen og få verdifull kunnskap tilbake, oppfordrer Jan Morten Drange, administrerende direktør i annonsørforeningen ANFO.
Prioriteringer i markedsbudsjettet
Undersøkelsen vil også kartlegge hvilke prioriteringer bedriftene gjør for innholdsmarkedsføring. Legges trykket på plan og innsikt, på konsept og innholdsproduksjon, i distribusjon og spredning eller på effektmåling?
Når du fram med det gode innholdet ditt – eller forsvinnner det i mengden?
Innholdsmarkedsføring har lav verdi hvis distribusjonen er dårlig, og effekten ikke er målbar.
– Innsiktsfasen er en viktig investering i kunnskap om hvordan målgruppen kan påvirkes, slik at ønsket effekt kan oppnås. Det viser seg imidlertid at det er store forskjeller på hvilken fase det investeres mest i, forklarer Drange i ANFO.
Resultatene fra 2019 viste at det er store forskjeller fra land til land.
Hvordan har koronaen påvirket oss?
Spørsmålene vil også gi svar på hvordan Covid-19 har preget annonsørene på tvers av landegrenser, og i hvilken grad det har påvirket innholdsstrategien.
Nå får kommunikasjonsledere i ti land en spørreundersøkelse i innboksen for å ta temperaturen på innholdsmarkedsføringen. Svarene kommer i januar.
Om ICMF Barometer
- International Content Marketing Forum (ICMF) har siden 2015 stått bak ICMF Barometer, en undersøkelse som samler inn data fra kommunikasjonsledere på tvers av landegrenser.
- I årets undersøkelse er ti land med.
- Flere hundre bedrifter og organisasjoner i Norge, Sverige, Danmark, Belgia, Nederland, Tsjekkia, Polen, Østerrike, Sveits og Tyskland deltar i undersøkelsen, som blir gjennomført av det anerkjente tyske analysebyrået Scion Research Labs. Metro Branding er Norges representant i ICMF, og ANFO står for innhentingen av data fra annonsørene i Norge.