Kjernen i all kommunikasjon er kreativitet

Etter mange års erfaring med kommunikasjonsfaget er Tor Arnø sikker på én ting:

– Kreativitet er kjernen i all kommunikasjon, og kanskje enda viktigere enn før.

Nylig kom han til Metro Branding fra stillingen som seniorrådgiver i Dinamo.

Tor har ansvar for fagområdene innsikt, analyse og effekt. Til daglig jobber han med å utvikle strategier som skaper effekt for kundene. Gjennom mer enn 25 år i kommunikasjonsbransjen har Tor bred erfaring med flere fagfelt. Han har vært seniorrådgiver og partner i flere av Norges mest toneangivende kommunikasjonsbyråer, og er vant til å håndtere store kunder.

– Konsepter krever kreativitet

– Med innsikt som spesialfelt, er det kanskje rart å hevde at kreativitet er det viktigste i kommunikasjonen. Men «riktig» kreativitet skaper effekt. For å få til gode, kreative konsepter må du ha gode strategier – og for å få til det, kreves god innsikt. Det viktigste jeg har med meg på reisen i bransjen er at kreativitet, strategi og innsikt henger tett sammen, forklarer Tor om metode.
– I Metro Branding har vi et miljø som tar i bruk denne måten å tenke på, der nettopp kreativitet, strategi og innsikt er prioritert i kommunikasjonen. Som strategisk kommunikasjonsbyrå har Metro Branding allerede innsikt og strategi på plass, der jeg kan fylle rollen med ansvar for analyse og effekt, sier Tor om metodikken som rimer godt med det han tror på.
– Det er som å komme hjem, sier den erfarne rådgiveren med et smil.

Les også: Hva er strategisk kommunikasjon?

Innsikt må brukes kreativt

Tor mener bransjen har utviklet seg på en god måte de siste årene.

– Vi kan si at reklamebransjen alltid har vært tuftet på kreativitet, og flere reklameguruer har gjennom tidene lykkes godt med det. Men nå jobber vi i tillegg mer med kunnskap om kundene og kundenes kunder. Vi vet mer, og kan trykke på de riktige, kreative knappene, sier han. Og mener det er ekstra viktig å holde trykk på kreativiteten, nå som det er flere hensyn å ta til digital synlighet og flere verktøy å jobbe i for å lykkes med kommunikasjon.

De fem nye i Metro Branding er f.v. Anne Ellingsen Hoel (prosjektleder), Elisabeth Henriksen (UX-designer), Jonas Gran Thorstein (kommunikasjonsrådgiver), Silje Sunde Kroken (spesialist digital synlighet) og Tor Arnø (strategisk rådgiver).

Vokser videre i Oslo

I Metro Branding, som er lokalisert i både Oslo og Sandefjord, er vi nå 42 i staben, fordelt på fagområdene strategi og rådgivning, design og UX, film og foto, innholdsproduksjon og digital synlighet. 

Nye skudd på stammen i byrået er også:

Anne Ellingsen Hoel som kommer som prosjektleder fra byrået Hyper, og har 19 års erfaring som prosjektleder og rådgiver fra både offentlig og privat virksomhet. Hun har jobbet med digitale prosjekter som krever god lederkompetanse og leveringsevne.

Elisabeth Henriksen kom til oss før jul, nesten direkte fra skolebenken som nyutdannet teknolog, med spesialisering innen interaktivt design. Hun er allerede godt etablert i teamet som nysgjerrig og skapende UX-designer.

Jonas Gran Thorstein er en allsidig kommunikasjonsrådgiver med flere års erfaring som journalist i TV2, NRK og Østlandsposten. Han brenner for å formidle ekte og folkelige historier som beveger og påvirker. Som tidligere innholdsprodusent i VG Partnerstudio har Jonas produsert innhold for en rekke kjente merkevarer, og behersker både podcast, video, tekst og foto.

Silje Sunde Kroken er spesialist på digital synlighet og har solid byråerfaring. Silje har spisskompetanse på Facebook, Google Ads og programmatisk.  Hun har en mastergrad i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi fra NTNU. Silje har også jobbet som journalist for The Big Issue i Cape Town, Sør-Afrika.

Se alle folkene i Metro Branding

Det er som å komme hjem.
Tor Arnø, strategisk rådgiver