Jonas vil engasjere med ekte historier

En åttendeklasse i Stavern skal skrive stil om idolet sitt. Blant idrettsutøvere og superstjerner får læreren øye på en annerledes vinkling. “Davy Wathne”, står det i en av oppgavene. 15 år gamle Jonas Gran Thorstein tenker at sportsankeret på TV2 har den absolutte drømmejobben.

Fra Davy Wathne til innholdsmarkedsføring

Mange år senere tropper Jonas opp på jobbintervju hos Metro Branding. Hva skjedde?

– Jeg har drømt om å jobbe i mediebransjen så lenge jeg kan huske. Og ja, Davy Wathne var idolet, i alle fall en kort periode. Etter hvert har andre arbeidsoppgaver virket mer fristende, smiler Jonas.

Fra Vestfold-kysten gikk turen til journalistikkstudier i Tigerstaden. En bachelor fra Høyskolen Kristiania åpnet veien til redaksjoner i både NRK og TV2, og produksjonsselskapet Monster.

Østlands-Posten har også nytt godt av historiene til Jonas. Før han satte kursen mot Metro Branding var dagene fylt med planlegging og produksjon av innhold for VG Partnerstudio.

– Tiden i Akersgata 55 var veldig bra. VG Partnerstudio har jo på mange måter brøytet vei for innholdsmarkedsføring i Norge, og jeg er både stolt og takknemlig for å ha vært en del av den gjengen der, sier 27-åringen.

– Hæ? Leker Metro Branding med de store?

Men, fra salen på Byråprofil 2018 sperret Jonas øynene opp.

– Jeg kjente så vidt til Metro Branding og tenkte på det som et lite, lokalt byrå fra Vestfold. Men så ser jeg at de rasker til seg bronsemedaljen i kåringen av årets content marketing-byrå, og tenker: Hæ? Leker Metro Branding med de store?

Vel hjemme igjen sjekker Jonas nettsidene til byrået han trodde han hadde oversikten over, og syntes det virket interessant. 

Fristet av faglig mangfold 

– Jeg ble fristet av muligheten til å jobbe tett på så mange ulike fagfunksjoner, sier Jonas og ramser opp: Her er det designere, tekstressurser, folk som er helt rå på synlighet og SEO, film og foto, grafikere… Ja, alt du kan tenke deg i ett og samme byrå. Rett og slett et helhetlig byrå, sier Jonas.

– Jeg lærer noe nytt av de ulike kollegaene hver eneste dag. Det er veldig kult at vi er samlet under ett tak. Eller, egentlig er vi samlet under to tak, da, med kontor både i Oslo og Sandefjord.

Og nettopp det at Metro Branding er spredt ut over to kontorer og to byer, trekker Jonas frem som et stort pluss.

– Jeg opplever det som utelukkende positivt. Det er to litt ulike miljøer som jobber veldig tett sammen. Det skaper en god dynamikk og energi i hele byrået. Samtidig er nærheten til Stavern og muligheten til en dag å flytte hjem igjen uten å bytte jobb, selvsagt et stort pluss for min del. 

Jobber med helheten

På jobb ser du Jonas oftest bak et kamera, på vei til et kundemøte eller dypt konsentrert med video- og bilderedigering. Stavernsgutten forteller at han trigges av å få jobbe med helheten for kundene. 

– Det er jo innholdsproduksjon som er det gøyeste og som ligger mitt hjerte nærmest. Men i tillegg vil jeg gjerne ha litt av kundekontakten. Det er veldig, veldig spennende å være på innsalgsmøter og selge inn historier jeg senere skal produsere og måle effekten av. I andre stillinger har jeg ikke kunnet følge prosessen hele veien. Det kan jeg her. Helt fra innsalg av ideer til vi presenterer resultatene av det som har blitt gjort for kunden til slutt. 

Journalistiske teknikker

Jonas mener bakgrunnen som journalist er en stor fordel når han skal lage innhold for kundene våre. Han er spesielt opptatt av etikken i det han holder på med.

– Jeg er veldig bevisst på at kildene skal være klar over hva de er med på. De er ofte avgjørende for å bygge de gode historiene, men vi må ikke glemme at de blir satt i kontekst med et produkt eller en merkevare. Der er det viktig å være krystallklar. Senest i dag valgte jeg å holde igjen en planlagt publisering, for å ta en siste avsjekk med en av kildene.

Fakta: Historiefortelleren

Hvem: Jonas Gran Thorstein

Stilling: Kommunikasjonsrådgiver

Bakgrunn: Utdannet digital journalist fra Høyskolen Kristiania

Hjelper deg med: Planlegging og produksjon av tekst, bilder, video, podcast osv.